Lyxkonsumtion – Vad vill svenska konsumenter uppnå med sin lyxkonsumtion?
(2010) MKVK01 20102Media and Communication Studies
- Abstract (Swedish)
- Nyckelord: Lyxkonsumtion, symbolisk konsumtion, lyxvarumärken, lyxkonsumenter,
aspirerande lyxkonsumenter
Syfte: Vi vill studera kundens relation till lyxkonsumtion och lyxvarumärken samt hur dessa påverkas vid den stundande demokratiseringen av lyxvaror i dagens samhälle. Vi vill vidare undersöka konsumenternas syften till lyxkonsumtionen och hur den tros uppfattas av omgivningen.
Metod: Primärdatan är införskaffad genom mailintervjuer med lyxkonsumenter i Sverige. Den teoretiska förståelsen för fenomenet har vi inhämtat genom böcker, artiklar i vetenskapliga tidningar samt övriga tidskrifter och Internet.
Teori: För kundperspektivet har vi utgått ifrån symbolisk konsumtion, referensgrupper, prestigesökande konsumentbeteende, och... (More) - Nyckelord: Lyxkonsumtion, symbolisk konsumtion, lyxvarumärken, lyxkonsumenter,
aspirerande lyxkonsumenter
Syfte: Vi vill studera kundens relation till lyxkonsumtion och lyxvarumärken samt hur dessa påverkas vid den stundande demokratiseringen av lyxvaror i dagens samhälle. Vi vill vidare undersöka konsumenternas syften till lyxkonsumtionen och hur den tros uppfattas av omgivningen.
Metod: Primärdatan är införskaffad genom mailintervjuer med lyxkonsumenter i Sverige. Den teoretiska förståelsen för fenomenet har vi inhämtat genom böcker, artiklar i vetenskapliga tidningar samt övriga tidskrifter och Internet.
Teori: För kundperspektivet har vi utgått ifrån symbolisk konsumtion, referensgrupper, prestigesökande konsumentbeteende, och teori som behandlar konsumenters uppfattning om sig själv (self-image theory). Vidare har vi använt oss av lyxpyramiden, lyxvarumärkets attribut samt demokratisering av lyxvarumarknaden.
Empiri: Primärdata bestående av mailintervjuer med lyxkonsumenter samt sekundärdata bestående av artiklar från vetenskapliga magasin och övriga tidskrifter.
Slutsatser: Svergies lyxkonsumenter utgörs av två översiktliga grupper: äkta lyxkonsumenter samt aspirerande lyxkonsumenter. På grund av en ökad
tillgänglighet och en så kallad demokratisering av lyxvarumärken har det
uppkommit negativa referenskrupper som påverkar de urspurngliga kundernas
lyxkonsumtion. I förlängningen kan detta bidra till att det skadar
lyxvarumärkets image och försäljning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1759776
- author
- Emond, Susanne LU and Jonasson Brodd, Emanuelle
- supervisor
-
- Bo Isenberg LU
- organization
- course
- MKVK01 20102
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- aspirerande lyxkonsumenter, symbolisk konsumtion, lyxkonsumtion, lyxkonsumenter, lyxvarumärken, lyxprodukter, konsumtion - Sverige
- language
- Swedish
- id
- 1759776
- date added to LUP
- 2011-01-26 15:06:05
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:14
@misc{1759776, abstract = {{Nyckelord: Lyxkonsumtion, symbolisk konsumtion, lyxvarumärken, lyxkonsumenter, aspirerande lyxkonsumenter Syfte: Vi vill studera kundens relation till lyxkonsumtion och lyxvarumärken samt hur dessa påverkas vid den stundande demokratiseringen av lyxvaror i dagens samhälle. Vi vill vidare undersöka konsumenternas syften till lyxkonsumtionen och hur den tros uppfattas av omgivningen. Metod: Primärdatan är införskaffad genom mailintervjuer med lyxkonsumenter i Sverige. Den teoretiska förståelsen för fenomenet har vi inhämtat genom böcker, artiklar i vetenskapliga tidningar samt övriga tidskrifter och Internet. Teori: För kundperspektivet har vi utgått ifrån symbolisk konsumtion, referensgrupper, prestigesökande konsumentbeteende, och teori som behandlar konsumenters uppfattning om sig själv (self-image theory). Vidare har vi använt oss av lyxpyramiden, lyxvarumärkets attribut samt demokratisering av lyxvarumarknaden. Empiri: Primärdata bestående av mailintervjuer med lyxkonsumenter samt sekundärdata bestående av artiklar från vetenskapliga magasin och övriga tidskrifter. Slutsatser: Svergies lyxkonsumenter utgörs av två översiktliga grupper: äkta lyxkonsumenter samt aspirerande lyxkonsumenter. På grund av en ökad tillgänglighet och en så kallad demokratisering av lyxvarumärken har det uppkommit negativa referenskrupper som påverkar de urspurngliga kundernas lyxkonsumtion. I förlängningen kan detta bidra till att det skadar lyxvarumärkets image och försäljning.}}, author = {{Emond, Susanne and Jonasson Brodd, Emanuelle}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lyxkonsumtion – Vad vill svenska konsumenter uppnå med sin lyxkonsumtion?}}, year = {{2010}}, }