Är avgiftsfri parkering samhällsekonomiskt motiverad?
(2011) NEKK01 20102Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Det vanligaste transportsättet idag är bilen och fordonet är uppställt i långt större utsträckning än det är i färd. Detta skapar behov av stora ytor för parkering som idag ofta är avgiftsfria. Uppsatsen behandlar hur detta behov uppstod och hur samhället hanterar de olika parkeringssituationer som uppstår, med koncentration på Lunds kommun. Den väsentliga frågeställningen är vem som betalar parkeringen och vilken betalningsvilja den parkerande uppger respektive visar. Intervjuer med parkerande på två olika parkeringar i Lunds stad redovisas med resultatet att betalningsviljan är högst individuell och att den är beroende av ett antal faktorer. Den betalningsvilja som man uppger är betydligt lägre än den man i praktiken visar.
Den... (More) - Det vanligaste transportsättet idag är bilen och fordonet är uppställt i långt större utsträckning än det är i färd. Detta skapar behov av stora ytor för parkering som idag ofta är avgiftsfria. Uppsatsen behandlar hur detta behov uppstod och hur samhället hanterar de olika parkeringssituationer som uppstår, med koncentration på Lunds kommun. Den väsentliga frågeställningen är vem som betalar parkeringen och vilken betalningsvilja den parkerande uppger respektive visar. Intervjuer med parkerande på två olika parkeringar i Lunds stad redovisas med resultatet att betalningsviljan är högst individuell och att den är beroende av ett antal faktorer. Den betalningsvilja som man uppger är betydligt lägre än den man i praktiken visar.
Den avgiftsfria gatuparkeringen grundar sig på att den sker på offentlig mark som skall vara tillgänglig för alla, och samhället kan därför inte enligt lagen ta ut ett pris som är marknadsanpassat. Detta bör ändras så att parkering på gatumark betraktas som en tjänst som skall betalas med marknadspris för att gatumarken skall optimeras bättre mellan parkering och andra stadsbyggnadskvaliteter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1776702
- author
- Carlsson, Jan O LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKK01 20102
- year
- 2011
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Gatuparkering, Söktrafik, Parkering, Avgiftsfri, Betalningsvilja
- language
- Swedish
- id
- 1776702
- date added to LUP
- 2011-02-15 14:22:40
- date last changed
- 2011-02-15 14:22:40
@misc{1776702, abstract = {{Det vanligaste transportsättet idag är bilen och fordonet är uppställt i långt större utsträckning än det är i färd. Detta skapar behov av stora ytor för parkering som idag ofta är avgiftsfria. Uppsatsen behandlar hur detta behov uppstod och hur samhället hanterar de olika parkeringssituationer som uppstår, med koncentration på Lunds kommun. Den väsentliga frågeställningen är vem som betalar parkeringen och vilken betalningsvilja den parkerande uppger respektive visar. Intervjuer med parkerande på två olika parkeringar i Lunds stad redovisas med resultatet att betalningsviljan är högst individuell och att den är beroende av ett antal faktorer. Den betalningsvilja som man uppger är betydligt lägre än den man i praktiken visar. Den avgiftsfria gatuparkeringen grundar sig på att den sker på offentlig mark som skall vara tillgänglig för alla, och samhället kan därför inte enligt lagen ta ut ett pris som är marknadsanpassat. Detta bör ändras så att parkering på gatumark betraktas som en tjänst som skall betalas med marknadspris för att gatumarken skall optimeras bättre mellan parkering och andra stadsbyggnadskvaliteter.}}, author = {{Carlsson, Jan O}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Är avgiftsfri parkering samhällsekonomiskt motiverad?}}, year = {{2011}}, }