Den upplevda styrningen
(2012) STVA21 20112Department of Political Science
- Abstract (Swedish)
- Utbildningssystemet i Sverige har genomgått en mängd förändringar och reformerats under de senaste trettio åren. Med decentraliseringen av skolan på 1980-talet övergick ansvaret av skolväsendet från staten till kommunen. På 1990-talet avreglerades skolan och det var nu tillåtet för privata aktörer att bedriva friskolor. Styrningen av skolan har förändrats eftersom det skett en förskjutning av den offentliga verksamheten till den privata sektorn, därmed har styrningen av skolan blivit allt mer komplex.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur olika aktörer inom gymnasieskolan upplever styrningen idag samt se om dagens styrning är problematisk utifrån en demokratisynpunkt. Avgränsningen av arbetet sker genom att enbart fokusera på... (More) - Utbildningssystemet i Sverige har genomgått en mängd förändringar och reformerats under de senaste trettio åren. Med decentraliseringen av skolan på 1980-talet övergick ansvaret av skolväsendet från staten till kommunen. På 1990-talet avreglerades skolan och det var nu tillåtet för privata aktörer att bedriva friskolor. Styrningen av skolan har förändrats eftersom det skett en förskjutning av den offentliga verksamheten till den privata sektorn, därmed har styrningen av skolan blivit allt mer komplex.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur olika aktörer inom gymnasieskolan upplever styrningen idag samt se om dagens styrning är problematisk utifrån en demokratisynpunkt. Avgränsningen av arbetet sker genom att enbart fokusera på gymnasieskolan i Malmö kommun, därför är ansatsen en fallstudie. Uppsatsens huvudmaterial består av nio intervjuer med högt uppsatta personer inom skolverksamheten i Malmö kommun.
Resultatet av studien visar att aktörerna i Malmö kommun upplever styrningen olika och det finns ingen entydig bild över hur styrningen av gymnasieskolan i Malmö kommun ser ut. Balansen mellan demokrati- och ekonomivärden är ojämnt fördelad inom skolverksamheten idag. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2276706
- author
- Einarsson, Erik LU and Hedelin, Charlotte LU
- supervisor
-
- Linda Nyberg LU
- organization
- alternative title
- En fallstudie av gymnasieskolan i Malmö kommun om den upplevda styrningen och styrningsproblematik
- course
- STVA21 20112
- year
- 2012
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Malmö kommun, gymnasieskola, styrning, likvärdighet, fallstudie, teorianvändande
- language
- Swedish
- id
- 2276706
- date added to LUP
- 2012-02-17 10:41:21
- date last changed
- 2012-02-17 10:41:21
@misc{2276706, abstract = {{Utbildningssystemet i Sverige har genomgått en mängd förändringar och reformerats under de senaste trettio åren. Med decentraliseringen av skolan på 1980-talet övergick ansvaret av skolväsendet från staten till kommunen. På 1990-talet avreglerades skolan och det var nu tillåtet för privata aktörer att bedriva friskolor. Styrningen av skolan har förändrats eftersom det skett en förskjutning av den offentliga verksamheten till den privata sektorn, därmed har styrningen av skolan blivit allt mer komplex. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur olika aktörer inom gymnasieskolan upplever styrningen idag samt se om dagens styrning är problematisk utifrån en demokratisynpunkt. Avgränsningen av arbetet sker genom att enbart fokusera på gymnasieskolan i Malmö kommun, därför är ansatsen en fallstudie. Uppsatsens huvudmaterial består av nio intervjuer med högt uppsatta personer inom skolverksamheten i Malmö kommun. Resultatet av studien visar att aktörerna i Malmö kommun upplever styrningen olika och det finns ingen entydig bild över hur styrningen av gymnasieskolan i Malmö kommun ser ut. Balansen mellan demokrati- och ekonomivärden är ojämnt fördelad inom skolverksamheten idag.}}, author = {{Einarsson, Erik and Hedelin, Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Den upplevda styrningen}}, year = {{2012}}, }