Ett yrke mot mobbning: Lärares och lärarstudenters attityder till mobbning
(2012) PSYK01 20112Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Att mobbning leder till negativa konsekvenser för de som utsätts är sedan länge känt. Skolan är den plats där mobbning ofta sker men även där den bekämpas. Ett stort ansvar ligger hos lärarna när det gäller detta arbete och därför är deras attityder till mobbning av stort intresse. Syftet är att belysa samt jämföra yrkesverksamma lärare och lärarstudenter gällande deras attityder, upplevda kunskap, syn på lärarutbildningen samt vilja att lära mer i förhållande till mobbning. En kvantitativ metod i form av en enkätstudie med möjlighet till kvalitativa kompletteringar användes. Deltagarna bestod av 54 högstadielärare och 42 lärarstudenter. Resultaten visade att det överlag inte fanns någon skillnad mellan lärarna och lärarstudenterna vad det... (More)
- Att mobbning leder till negativa konsekvenser för de som utsätts är sedan länge känt. Skolan är den plats där mobbning ofta sker men även där den bekämpas. Ett stort ansvar ligger hos lärarna när det gäller detta arbete och därför är deras attityder till mobbning av stort intresse. Syftet är att belysa samt jämföra yrkesverksamma lärare och lärarstudenter gällande deras attityder, upplevda kunskap, syn på lärarutbildningen samt vilja att lära mer i förhållande till mobbning. En kvantitativ metod i form av en enkätstudie med möjlighet till kvalitativa kompletteringar användes. Deltagarna bestod av 54 högstadielärare och 42 lärarstudenter. Resultaten visade att det överlag inte fanns någon skillnad mellan lärarna och lärarstudenterna vad det gäller attityd till mobbning, med undantag vilja att lära mer om ämnet. Generellt betraktades dessutom social mobbning som mindre allvarlig än fysisk och verbal. Den kvalitativa analysen visade på att mobbning är ett komplext ämne där mycket anses vara situationsbundet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2439021
- author
- Anfast, Britta LU and Lundmark, Emmy LU
- supervisor
-
- Sofia Bunke LU
- organization
- course
- PSYK01 20112
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- mobbning, lärare, lärarstudenter, attityd, negativa beteenden
- language
- Swedish
- id
- 2439021
- date added to LUP
- 2012-05-02 11:01:27
- date last changed
- 2012-05-02 11:01:27
@misc{2439021, abstract = {{Att mobbning leder till negativa konsekvenser för de som utsätts är sedan länge känt. Skolan är den plats där mobbning ofta sker men även där den bekämpas. Ett stort ansvar ligger hos lärarna när det gäller detta arbete och därför är deras attityder till mobbning av stort intresse. Syftet är att belysa samt jämföra yrkesverksamma lärare och lärarstudenter gällande deras attityder, upplevda kunskap, syn på lärarutbildningen samt vilja att lära mer i förhållande till mobbning. En kvantitativ metod i form av en enkätstudie med möjlighet till kvalitativa kompletteringar användes. Deltagarna bestod av 54 högstadielärare och 42 lärarstudenter. Resultaten visade att det överlag inte fanns någon skillnad mellan lärarna och lärarstudenterna vad det gäller attityd till mobbning, med undantag vilja att lära mer om ämnet. Generellt betraktades dessutom social mobbning som mindre allvarlig än fysisk och verbal. Den kvalitativa analysen visade på att mobbning är ett komplext ämne där mycket anses vara situationsbundet.}}, author = {{Anfast, Britta and Lundmark, Emmy}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ett yrke mot mobbning: Lärares och lärarstudenters attityder till mobbning}}, year = {{2012}}, }