Pedagogikens betydelse för bemötande av och omvårdnad om barn med autism inom den somatiska vården
(1998)Department of Health Sciences
- Abstract
- Syftet med studien var att undersöka pedagogikens betydelse för bemötande av och omvårdnad om barn med autism inom den somatiska vården. Ytterligare ett syfte var att undersöka personalens och föräldrarnas upplevelser av hur barn med autism blir bemötta inom den somatiska vården. Dessutom undersöktes föräldrarnas upplevelser av att ha ett barn med autism. Fem personal inom den somatiska vården samt två föräldrar intervjuades. Resultatet visade att det var personalens och föräldrarparets uppfattning att där det fanns personal som var van att arbeta med och möta barn med autism,var bemötandet bra och omvårdnaden god i motsats till avdelningar där personal hade lite eller ingen kunskap om handikappet och dess symtom. Samtliga respondenter... (More)
- Syftet med studien var att undersöka pedagogikens betydelse för bemötande av och omvårdnad om barn med autism inom den somatiska vården. Ytterligare ett syfte var att undersöka personalens och föräldrarnas upplevelser av hur barn med autism blir bemötta inom den somatiska vården. Dessutom undersöktes föräldrarnas upplevelser av att ha ett barn med autism. Fem personal inom den somatiska vården samt två föräldrar intervjuades. Resultatet visade att det var personalens och föräldrarparets uppfattning att där det fanns personal som var van att arbeta med och möta barn med autism,var bemötandet bra och omvårdnaden god i motsats till avdelningar där personal hade lite eller ingen kunskap om handikappet och dess symtom. Samtliga respondenter ansåg att pedagogiken är betydelsefull i arbetet med barn med autism. Resultatet visade även att föräldrarparets upplevelser av att ha ett barn med autism, är mycket påfrestande. Slutsatsen av resultatet visade att kunskap om bemötandet av och omvårdnaden om barn med autism är viktigt, då ett korrekt bemötande och en god omvårdnad leder till en djupare förståelse för barnet och föräldrarna. Pedagogik är viktig i arbetet med de autistiska barnen, då den hjälper dem att bli självständiga individer. Förståelse som visas för föräldrarparets upplevelser av att ha ett barn med autism leder till en förståelse för den situation föräldrarparet och barnet befinner sig i. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2524923
- author
- Jörgensen, Susan
- supervisor
- organization
- year
- 1998
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- autism, omvårdnad, pediatrik, utbildning
- language
- Swedish
- id
- 2524923
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:29
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:11
@misc{2524923, abstract = {{Syftet med studien var att undersöka pedagogikens betydelse för bemötande av och omvårdnad om barn med autism inom den somatiska vården. Ytterligare ett syfte var att undersöka personalens och föräldrarnas upplevelser av hur barn med autism blir bemötta inom den somatiska vården. Dessutom undersöktes föräldrarnas upplevelser av att ha ett barn med autism. Fem personal inom den somatiska vården samt två föräldrar intervjuades. Resultatet visade att det var personalens och föräldrarparets uppfattning att där det fanns personal som var van att arbeta med och möta barn med autism,var bemötandet bra och omvårdnaden god i motsats till avdelningar där personal hade lite eller ingen kunskap om handikappet och dess symtom. Samtliga respondenter ansåg att pedagogiken är betydelsefull i arbetet med barn med autism. Resultatet visade även att föräldrarparets upplevelser av att ha ett barn med autism, är mycket påfrestande. Slutsatsen av resultatet visade att kunskap om bemötandet av och omvårdnaden om barn med autism är viktigt, då ett korrekt bemötande och en god omvårdnad leder till en djupare förståelse för barnet och föräldrarna. Pedagogik är viktig i arbetet med de autistiska barnen, då den hjälper dem att bli självständiga individer. Förståelse som visas för föräldrarparets upplevelser av att ha ett barn med autism leder till en förståelse för den situation föräldrarparet och barnet befinner sig i.}}, author = {{Jörgensen, Susan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Pedagogikens betydelse för bemötande av och omvårdnad om barn med autism inom den somatiska vården}}, year = {{1998}}, }