Ett rop på hjälp
(1998)Department of Health Sciences
- Abstract
- Syftet med undersökningen var att nå kunskap om skolsköterskans ar-betsmetoder, hand-lingsberedskap och preventiva funktioner avseende suicidala beteenden hos högstadieele-ver och gymnasieungdomar. En kvantitativ metod bestående av 70 st frågeformulär till skolsköterskor arbetande i sydvästra Skåne genomfördes. Svarsfrekvensen var 63% (44 st), 50% (35 st) av det totala antalet utskick analyserades. Majori-teten av skolsköter-skorna bedrev en kartläggning av det psykiska hälso-tillståndet hos eleverna. Denna påvi-sade att flickorna represente-rade ¾ av själv-mordstankarna/självmordsförsöken. Depres-sion, miss-bruk och psykisk störning ökade risken för suicidalt beteende. Mer än hälften av skol-sköterskorna samtalade regelbundet med mer än 5... (More)
- Syftet med undersökningen var att nå kunskap om skolsköterskans ar-betsmetoder, hand-lingsberedskap och preventiva funktioner avseende suicidala beteenden hos högstadieele-ver och gymnasieungdomar. En kvantitativ metod bestående av 70 st frågeformulär till skolsköterskor arbetande i sydvästra Skåne genomfördes. Svarsfrekvensen var 63% (44 st), 50% (35 st) av det totala antalet utskick analyserades. Majori-teten av skolsköter-skorna bedrev en kartläggning av det psykiska hälso-tillståndet hos eleverna. Denna påvi-sade att flickorna represente-rade ¾ av själv-mordstankarna/självmordsförsöken. Depres-sion, miss-bruk och psykisk störning ökade risken för suicidalt beteende. Mer än hälften av skol-sköterskorna samtalade regelbundet med mer än 5 ele-ver/vecka angå-ende psykisk ohälsa. Hälften av skolsköterskorna upp-fattade sig ha alldeles för lite tid för samtal med elever som hade suici-dala beteen-den. Nio av tio bedrev aldrig information/undervisning ute i klasserna. Tre av fyra skolsköterskor uppgav att de sällan eller aldrig kände sig kompetenta att hantera ett självmord. Enligt skolsköterskor-nas upp-fattning behövs och önskas utbildning om suicidala beteenden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2525027
- author
- Karlsson, Daniel and Nilsson, Håkan
- supervisor
- organization
- alternative title
- Skolsköterskans suicidpreventiva arbete.
- year
- 1998
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- barn, ungdom, skolsköterska, suicid, prevention
- language
- Swedish
- id
- 2525027
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:29
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:11
@misc{2525027, abstract = {{Syftet med undersökningen var att nå kunskap om skolsköterskans ar-betsmetoder, hand-lingsberedskap och preventiva funktioner avseende suicidala beteenden hos högstadieele-ver och gymnasieungdomar. En kvantitativ metod bestående av 70 st frågeformulär till skolsköterskor arbetande i sydvästra Skåne genomfördes. Svarsfrekvensen var 63% (44 st), 50% (35 st) av det totala antalet utskick analyserades. Majori-teten av skolsköter-skorna bedrev en kartläggning av det psykiska hälso-tillståndet hos eleverna. Denna påvi-sade att flickorna represente-rade ¾ av själv-mordstankarna/självmordsförsöken. Depres-sion, miss-bruk och psykisk störning ökade risken för suicidalt beteende. Mer än hälften av skol-sköterskorna samtalade regelbundet med mer än 5 ele-ver/vecka angå-ende psykisk ohälsa. Hälften av skolsköterskorna upp-fattade sig ha alldeles för lite tid för samtal med elever som hade suici-dala beteen-den. Nio av tio bedrev aldrig information/undervisning ute i klasserna. Tre av fyra skolsköterskor uppgav att de sällan eller aldrig kände sig kompetenta att hantera ett självmord. Enligt skolsköterskor-nas upp-fattning behövs och önskas utbildning om suicidala beteenden.}}, author = {{Karlsson, Daniel and Nilsson, Håkan}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ett rop på hjälp}}, year = {{1998}}, }