Sjuksköterskestudenters väg till legitimerade sjuksköterskor
(2002)Department of Health Sciences
- Abstract
- Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen.... (More)
- Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen. Studenterna använde sig av olika copingmetoder för att bemästra besvärliga situationer under utbildningen. Studien visade att nya metoder (till exempel lärorika metodövningar och kommunikationsföreläsningar) behövs för att sjuksköterskestudenter inte skall behöva uppleva svårigheter med att integrera de teoretiska kunskaperna under klinisk utbildning i framtiden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2527161
- author
- Andréll, Cecilia and Bergholtz, Ann-Charlotte
- supervisor
- organization
- alternative title
- Studenters beskrivning av integration mellan teoretisk och klinisk utbildning.
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- coping, klinisk utbildning, sjuksköterskestudenter, teoretisk utbildning
- language
- Swedish
- id
- 2527161
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:31
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:19
@misc{2527161, abstract = {{Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen. Studenterna använde sig av olika copingmetoder för att bemästra besvärliga situationer under utbildningen. Studien visade att nya metoder (till exempel lärorika metodövningar och kommunikationsföreläsningar) behövs för att sjuksköterskestudenter inte skall behöva uppleva svårigheter med att integrera de teoretiska kunskaperna under klinisk utbildning i framtiden.}}, author = {{Andréll, Cecilia and Bergholtz, Ann-Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sjuksköterskestudenters väg till legitimerade sjuksköterskor}}, year = {{2002}}, }