Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Sjuksköterskestudenters väg till legitimerade sjuksköterskor

Andréll, Cecilia and Bergholtz, Ann-Charlotte (2002)
Department of Health Sciences
Abstract
Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen.... (More)
Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen. Studenterna använde sig av olika copingmetoder för att bemästra besvärliga situationer under utbildningen. Studien visade att nya metoder (till exempel lärorika metodövningar och kommunikationsföreläsningar) behövs för att sjuksköterskestudenter inte skall behöva uppleva svårigheter med att integrera de teoretiska kunskaperna under klinisk utbildning i framtiden. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Andréll, Cecilia and Bergholtz, Ann-Charlotte
supervisor
organization
alternative title
Studenters beskrivning av integration mellan teoretisk och klinisk utbildning.
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
coping, klinisk utbildning, sjuksköterskestudenter, teoretisk utbildning
language
Swedish
id
2527161
date added to LUP
2012-05-04 14:25:31
date last changed
2015-12-14 13:21:19
@misc{2527161,
  abstract     = {{Erfarna såväl som nyutexaminerade sjuksköterskor samt sjuksköterskestudenter har beskrivit svårigheter under sin vardag, så som bristande organisation, höga förväntningar och bristande klinisk skicklighet. Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskestudenters beskrivning och integrering av teoretisk och klinisk utbildning. Resultatet byggde på tio vetenskapliga artiklar som sökts via databaserna, Cinahl, PubMed samt Spriline. I resultatet redovisades att studenter ansåg det vara svårt att applicera de teoretiska kunskaperna de inhämtat i skolan, under den kliniska utbildningen. Vidare visade studien att studenterna hade svårigheter att smälta in under den kliniska utbildningen och bli accepterade av vårdpersonalen. Studenterna använde sig av olika copingmetoder för att bemästra besvärliga situationer under utbildningen. Studien visade att nya metoder (till exempel lärorika metodövningar och kommunikationsföreläsningar) behövs för att sjuksköterskestudenter inte skall behöva uppleva svårigheter med att integrera de teoretiska kunskaperna under klinisk utbildning i framtiden.}},
  author       = {{Andréll, Cecilia and Bergholtz, Ann-Charlotte}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Sjuksköterskestudenters väg till legitimerade sjuksköterskor}},
  year         = {{2002}},
}