Ämnet smärta i den svenska sjuksköterskeutbildningen
(2002)Department of Health Sciences
- Abstract
- All vårdpersonal bör ges grundläggande kunskaper om smärtsinnet, reaktioner på smärta samt behandling av olika typer av smärta. Sjuksköterskor ska dessutom ha god kännedom om tekniker för smärtskattning, om psykologiska faktorers betydelse och om traditionella smärtstillande läkemedels kliniska användning (SoS-rapport 1994:4). Syftet med denna studie var att undersöka förekomst, innehåll och mål för ämnet smärta i kursplaner för den svenska grundutbildningen till sjuksköterska. Kursplaner för obligatoriska kurser i grundutbildningen till sjuksköterska från 26 av landets vårdhögskolor gicks igenom. Resultatet i denna studie visar att 14 av landets vårdhögskolor har smärta inklusive behandling av smärta omnämnt i kursplaner för... (More)
- All vårdpersonal bör ges grundläggande kunskaper om smärtsinnet, reaktioner på smärta samt behandling av olika typer av smärta. Sjuksköterskor ska dessutom ha god kännedom om tekniker för smärtskattning, om psykologiska faktorers betydelse och om traditionella smärtstillande läkemedels kliniska användning (SoS-rapport 1994:4). Syftet med denna studie var att undersöka förekomst, innehåll och mål för ämnet smärta i kursplaner för den svenska grundutbildningen till sjuksköterska. Kursplaner för obligatoriska kurser i grundutbildningen till sjuksköterska från 26 av landets vårdhögskolor gicks igenom. Resultatet i denna studie visar att 14 av landets vårdhögskolor har smärta inklusive behandling av smärta omnämnt i kursplaner för obligatoriska kurser i grundutbildningen till sjuksköterska. Resultatet visar också att fokuseringen av ämnet smärta i kursplanerna skilde sig åt vid de olika skolorna. Fortsatta studier och en utveckling av ämnet smärta i den svenska sjuksköterskeutbildningen vore önskvärt, likaså konternuerlig utvärdering av sjuksköterskestuderandes samt legitimerade sjuksköterskors kunskaper i ämnet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2527408
- author
- Bossmar, Lena
- supervisor
- organization
- year
- 2002
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- kursplan, sjuksköterska, smärta, utbildning
- language
- Swedish
- id
- 2527408
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:32
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:20
@misc{2527408, abstract = {{All vårdpersonal bör ges grundläggande kunskaper om smärtsinnet, reaktioner på smärta samt behandling av olika typer av smärta. Sjuksköterskor ska dessutom ha god kännedom om tekniker för smärtskattning, om psykologiska faktorers betydelse och om traditionella smärtstillande läkemedels kliniska användning (SoS-rapport 1994:4). Syftet med denna studie var att undersöka förekomst, innehåll och mål för ämnet smärta i kursplaner för den svenska grundutbildningen till sjuksköterska. Kursplaner för obligatoriska kurser i grundutbildningen till sjuksköterska från 26 av landets vårdhögskolor gicks igenom. Resultatet i denna studie visar att 14 av landets vårdhögskolor har smärta inklusive behandling av smärta omnämnt i kursplaner för obligatoriska kurser i grundutbildningen till sjuksköterska. Resultatet visar också att fokuseringen av ämnet smärta i kursplanerna skilde sig åt vid de olika skolorna. Fortsatta studier och en utveckling av ämnet smärta i den svenska sjuksköterskeutbildningen vore önskvärt, likaså konternuerlig utvärdering av sjuksköterskestuderandes samt legitimerade sjuksköterskors kunskaper i ämnet.}}, author = {{Bossmar, Lena}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ämnet smärta i den svenska sjuksköterskeutbildningen}}, year = {{2002}}, }