Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Diabetespatienters upplevelser av information på en diabetesmottagning

Carlsson, Jennie and Nilsson, Sofie (2003)
Department of Health Sciences
Abstract
Att en patient är välinformerad om sin sjukdom är viktigt för att kunna följa de råd som ges om livsföring. Diabetes är en sjukdom som drabbar många. Syftet med studien var att undersöka diabetespatienters upplevelser av den information som de fått på en diabetesmottagning i södra Sverige. Studien utfördes med en kvantitativ ansats. Patienternas upplevelser mättes med hjälp av frågeformuläret Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, KUPP. Totalt besvarades 52 frågeformulär av patienter med diabetes över 18 år. Materialet analyserades i statistikprogrammet Epi-info 2002. Resultatet visade att patienterna i stort var nöjda med den information som de fått på mottagningen. De ansåg att det var mest angeläget att få information om egenvård, men... (More)
Att en patient är välinformerad om sin sjukdom är viktigt för att kunna följa de råd som ges om livsföring. Diabetes är en sjukdom som drabbar många. Syftet med studien var att undersöka diabetespatienters upplevelser av den information som de fått på en diabetesmottagning i södra Sverige. Studien utfördes med en kvantitativ ansats. Patienternas upplevelser mättes med hjälp av frågeformuläret Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, KUPP. Totalt besvarades 52 frågeformulär av patienter med diabetes över 18 år. Materialet analyserades i statistikprogrammet Epi-info 2002. Resultatet visade att patienterna i stort var nöjda med den information som de fått på mottagningen. De ansåg att det var mest angeläget att få information om egenvård, men endast drygt hälften tänkte följa de råd och anvisningar de fått. När det gällde information om ansvarig personal var en del patienter missnöjda. De upplevde sig särskilt nöjda med personalens positiva, vänliga och respektfulla bemötande och engagemang. Patienterna önskade att läkarna på mottagningen visade mer medkänsla och intresse för deras livssituation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Carlsson, Jennie and Nilsson, Sofie
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
bemötande, delaktighet, diabetespatienter, information, tillgänglighet, upplevelser
language
Swedish
id
2528194
date added to LUP
2012-05-04 14:25:32
date last changed
2015-12-14 13:21:20
@misc{2528194,
  abstract     = {{Att en patient är välinformerad om sin sjukdom är viktigt för att kunna följa de råd som ges om livsföring. Diabetes är en sjukdom som drabbar många. Syftet med studien var att undersöka diabetespatienters upplevelser av den information som de fått på en diabetesmottagning i södra Sverige. Studien utfördes med en kvantitativ ansats. Patienternas upplevelser mättes med hjälp av frågeformuläret Kvalitet Ur Patientens Perspektiv, KUPP. Totalt besvarades 52 frågeformulär av patienter med diabetes över 18 år. Materialet analyserades i statistikprogrammet Epi-info 2002. Resultatet visade att patienterna i stort var nöjda med den information som de fått på mottagningen. De ansåg att det var mest angeläget att få information om egenvård, men endast drygt hälften tänkte följa de råd och anvisningar de fått. När det gällde information om ansvarig personal var en del patienter missnöjda. De upplevde sig särskilt nöjda med personalens positiva, vänliga och respektfulla bemötande och engagemang. Patienterna önskade att läkarna på mottagningen visade mer medkänsla och intresse för deras livssituation.}},
  author       = {{Carlsson, Jennie and Nilsson, Sofie}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Diabetespatienters upplevelser av information på en diabetesmottagning}},
  year         = {{2003}},
}