Psykologisk förberedelse av barn inför undersökning och behandling inom hälso- och sjukvården
(2004)Department of Health Sciences
- Abstract
- Syftet med studien var att beskriva olika psykologiska förberedelsemetoder och dess effekt på barn inför undersökningar och behandlingar inom hälso- och sjukvården. Litteraturstudien genomfördes med analys av tio vetenskapliga artiklar från Libanon, Nederländerna, Storbritannien, Sverige, USA och Österrike, 1997-2003. Förberedelsemetoder som förekom i studien utgick från verbal information, audiovisuell förberedelse, terapeutisk lek och kognitiva beteendemetoder. Resultatet visade att förberedda barn och föräldrar, oavsett kultur eller bakgrund, mådde bättre både fysiskt och psykiskt. Förberedelse inför undersökning och behandling, anpassad efter ålder och mognad, hade en positiv verkan och gav tydlig minskning av stress, oro och rädsla... (More)
- Syftet med studien var att beskriva olika psykologiska förberedelsemetoder och dess effekt på barn inför undersökningar och behandlingar inom hälso- och sjukvården. Litteraturstudien genomfördes med analys av tio vetenskapliga artiklar från Libanon, Nederländerna, Storbritannien, Sverige, USA och Österrike, 1997-2003. Förberedelsemetoder som förekom i studien utgick från verbal information, audiovisuell förberedelse, terapeutisk lek och kognitiva beteendemetoder. Resultatet visade att förberedda barn och föräldrar, oavsett kultur eller bakgrund, mådde bättre både fysiskt och psykiskt. Förberedelse inför undersökning och behandling, anpassad efter ålder och mognad, hade en positiv verkan och gav tydlig minskning av stress, oro och rädsla hos både föräldrar och barn. Föräldrar visade sig vara både villiga och kapabla att deltaga i förberedelsen av sina barn och kunde därmed få en betydande roll i denna. Barn borde få förberedelse, det viktigaste var inte hur eller vem det var som gav förberedelsen, utan att den gavs. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2528421
- author
- Antblad, Caroline and Nordahl, Sabina
- supervisor
- organization
- alternative title
- Olika metoders effekter.
- year
- 2004
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- barn, förberedelser, information, oro, procedur, sjuksköterska
- language
- Swedish
- id
- 2528421
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:33
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:21
@misc{2528421, abstract = {{Syftet med studien var att beskriva olika psykologiska förberedelsemetoder och dess effekt på barn inför undersökningar och behandlingar inom hälso- och sjukvården. Litteraturstudien genomfördes med analys av tio vetenskapliga artiklar från Libanon, Nederländerna, Storbritannien, Sverige, USA och Österrike, 1997-2003. Förberedelsemetoder som förekom i studien utgick från verbal information, audiovisuell förberedelse, terapeutisk lek och kognitiva beteendemetoder. Resultatet visade att förberedda barn och föräldrar, oavsett kultur eller bakgrund, mådde bättre både fysiskt och psykiskt. Förberedelse inför undersökning och behandling, anpassad efter ålder och mognad, hade en positiv verkan och gav tydlig minskning av stress, oro och rädsla hos både föräldrar och barn. Föräldrar visade sig vara både villiga och kapabla att deltaga i förberedelsen av sina barn och kunde därmed få en betydande roll i denna. Barn borde få förberedelse, det viktigaste var inte hur eller vem det var som gav förberedelsen, utan att den gavs.}}, author = {{Antblad, Caroline and Nordahl, Sabina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Psykologisk förberedelse av barn inför undersökning och behandling inom hälso- och sjukvården}}, year = {{2004}}, }