Sjuksköterskeutbildningens påverkan på utvecklingen av det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter
(2006)Department of Health Sciences
- Abstract
- I det dagliga omvårdnadsarbetet möter sjuksköterskan ofta etiska dilemman. Sjuksköterskan ska inte enbart kunna analysera vårdsituationen och patientens omvårdnadsbehov, utan också handla så att patienten står i fokus i omvårdnadsarbetet. Trots etikundervisning under utbildningen upplever sjuksköterskestudenter att de känner en osäkerhet och förvirring inför att handla moraliskt rätt i olika vårdsituationer. Syftet med litteraturstudien var att undersöka om sjuksköterskeutbildningen förändrar och utvecklar det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter samt att belysa de faktorer som eventuellt förändrar det moraliska omdömet under sjuksköterskeutbildningen. En integrerad analys av tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultatet... (More)
- I det dagliga omvårdnadsarbetet möter sjuksköterskan ofta etiska dilemman. Sjuksköterskan ska inte enbart kunna analysera vårdsituationen och patientens omvårdnadsbehov, utan också handla så att patienten står i fokus i omvårdnadsarbetet. Trots etikundervisning under utbildningen upplever sjuksköterskestudenter att de känner en osäkerhet och förvirring inför att handla moraliskt rätt i olika vårdsituationer. Syftet med litteraturstudien var att undersöka om sjuksköterskeutbildningen förändrar och utvecklar det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter samt att belysa de faktorer som eventuellt förändrar det moraliska omdömet under sjuksköterskeutbildningen. En integrerad analys av tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultatet visade en tydlig utveckling av det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter från utbildningens början till utbildningens slut. Däremot kunde inte resultatet påvisa vilka faktorer i utbildningen som hade störst påverkan på utvecklingen av det moraliska omdömet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2529114
- author
- Johansson, Jenny and Kalin, Elina
- supervisor
- organization
- alternative title
- En litteraturstudie.
- year
- 2006
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- sjuksköterskeutbildningen, moraliskt omdöme, sjuksköterskestudenter
- language
- Swedish
- id
- 2529114
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:33
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:22
@misc{2529114, abstract = {{I det dagliga omvårdnadsarbetet möter sjuksköterskan ofta etiska dilemman. Sjuksköterskan ska inte enbart kunna analysera vårdsituationen och patientens omvårdnadsbehov, utan också handla så att patienten står i fokus i omvårdnadsarbetet. Trots etikundervisning under utbildningen upplever sjuksköterskestudenter att de känner en osäkerhet och förvirring inför att handla moraliskt rätt i olika vårdsituationer. Syftet med litteraturstudien var att undersöka om sjuksköterskeutbildningen förändrar och utvecklar det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter samt att belysa de faktorer som eventuellt förändrar det moraliska omdömet under sjuksköterskeutbildningen. En integrerad analys av tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultatet visade en tydlig utveckling av det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter från utbildningens början till utbildningens slut. Däremot kunde inte resultatet påvisa vilka faktorer i utbildningen som hade störst påverkan på utvecklingen av det moraliska omdömet.}}, author = {{Johansson, Jenny and Kalin, Elina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sjuksköterskeutbildningens påverkan på utvecklingen av det moraliska omdömet hos sjuksköterskestudenter}}, year = {{2006}}, }