Mötet med sjukhusclowner
(2006)Department of Health Sciences
- Abstract
- Sjukhusclowner finns idag på flera sjukhus men få vetenskapliga studier har gjorts om effekten av deras närvaro och barnens upplevelser av att möta dem. Författarnas syfte var att beskriva barnets agerande och reaktioner i mötet med clownerna. Med en kvalitativ ansats observerades tolv inneliggande barn, mellan fem och tolv år, när de mötte sjukhusclowner. Analysen genomfördes utifrån Burnards metod för analys av kvalitativa data. Under arbetet med resultatet utkristalliserades två huvudkategorier, nämligen samspel på initiativ från barnet, samt reaktioner och känslouttryck. Resultatet visade att barnen uppvisade positiva, men även tveksamma, reaktioner i mötet med clownerna. Tydligt var att barnen själva blev aktiva, tog initiativ och... (More)
- Sjukhusclowner finns idag på flera sjukhus men få vetenskapliga studier har gjorts om effekten av deras närvaro och barnens upplevelser av att möta dem. Författarnas syfte var att beskriva barnets agerande och reaktioner i mötet med clownerna. Med en kvalitativ ansats observerades tolv inneliggande barn, mellan fem och tolv år, när de mötte sjukhusclowner. Analysen genomfördes utifrån Burnards metod för analys av kvalitativa data. Under arbetet med resultatet utkristalliserades två huvudkategorier, nämligen samspel på initiativ från barnet, samt reaktioner och känslouttryck. Resultatet visade att barnen uppvisade positiva, men även tveksamma, reaktioner i mötet med clownerna. Tydligt var att barnen själva blev aktiva, tog initiativ och deltog i clownernas lekar. I mötet med clownerna utgjorde samtalet en viktig del och i vissa möten kom samtalet och leken att på olika sätt handla om barnets skada, eller olycka. Genom att clownerna var lyhörda för barnen och förde in leken och humorn i sjukhusvistelsen menar författarna att barnen fick möjlighet att fokusera på något annat än sin sjukdom eller skada. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2529247
- author
- Iveroth, Jenny and Tunel, Sofia
- supervisor
- organization
- alternative title
- Barnets agerande och reaktioner.
- year
- 2006
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- barn, coping, humor, sjukhusclown, observationsstudie
- language
- Swedish
- id
- 2529247
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:33
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:22
@misc{2529247, abstract = {{Sjukhusclowner finns idag på flera sjukhus men få vetenskapliga studier har gjorts om effekten av deras närvaro och barnens upplevelser av att möta dem. Författarnas syfte var att beskriva barnets agerande och reaktioner i mötet med clownerna. Med en kvalitativ ansats observerades tolv inneliggande barn, mellan fem och tolv år, när de mötte sjukhusclowner. Analysen genomfördes utifrån Burnards metod för analys av kvalitativa data. Under arbetet med resultatet utkristalliserades två huvudkategorier, nämligen samspel på initiativ från barnet, samt reaktioner och känslouttryck. Resultatet visade att barnen uppvisade positiva, men även tveksamma, reaktioner i mötet med clownerna. Tydligt var att barnen själva blev aktiva, tog initiativ och deltog i clownernas lekar. I mötet med clownerna utgjorde samtalet en viktig del och i vissa möten kom samtalet och leken att på olika sätt handla om barnets skada, eller olycka. Genom att clownerna var lyhörda för barnen och förde in leken och humorn i sjukhusvistelsen menar författarna att barnen fick möjlighet att fokusera på något annat än sin sjukdom eller skada.}}, author = {{Iveroth, Jenny and Tunel, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Mötet med sjukhusclowner}}, year = {{2006}}, }