Patienters erfarenheter av omhändertagandet på akutmottagningar
(2006)Department of Health Sciences
- Abstract
- Akutmottagningar är oftast den del av hälso- och sjukvården som patienter först kommer i kontakt med i mötet med vården, därför var syftet med litteraturstudien att belysa patienters erfarenheter av omhändertagandet på akutmottagningar genom att granska nio vetenskapliga artiklar. Resultatet mynnade ut i fyra teman: förhållningssätt, omvårdnadskompetens, väntetider och miljö. Patienter var generellt sett nöjda med omhändertagandet och bemötandet på akutmottagningar, men deras erfarenheter och syn på omvårdnad varierade i stor utsträckning. Negativa erfarenheter kunde ex vara tiden de fick vänta innan de fick hjälp, tiden vårdpersonalen hade för dem, information angående deras tillstånd och vad som skulle komma att ske. Eftersom alla... (More)
- Akutmottagningar är oftast den del av hälso- och sjukvården som patienter först kommer i kontakt med i mötet med vården, därför var syftet med litteraturstudien att belysa patienters erfarenheter av omhändertagandet på akutmottagningar genom att granska nio vetenskapliga artiklar. Resultatet mynnade ut i fyra teman: förhållningssätt, omvårdnadskompetens, väntetider och miljö. Patienter var generellt sett nöjda med omhändertagandet och bemötandet på akutmottagningar, men deras erfarenheter och syn på omvårdnad varierade i stor utsträckning. Negativa erfarenheter kunde ex vara tiden de fick vänta innan de fick hjälp, tiden vårdpersonalen hade för dem, information angående deras tillstånd och vad som skulle komma att ske. Eftersom alla människor är olika och vill bli individuellt behandlade är det viktigt att ta hänsyn till varje patients personliga behov. För att patienter ska kunna lämna akutmottagningen med en god erfarenhet av omhändertagandet är det viktigt att de upplever att de fått ett bra bemötande, blivit behandlade som unika individer, att de känt sig trygga med personalens kompetens samt att de blivit omhändertagna i en gynnsam miljö. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2529341
- author
- Ilien, Karin and Malmhav, Sofia
- supervisor
- organization
- alternative title
- En litteraturstudie.
- year
- 2006
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- akutmottagning, patient, erfarenheter, litteraturstudie
- language
- Swedish
- id
- 2529341
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:33
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:22
@misc{2529341, abstract = {{Akutmottagningar är oftast den del av hälso- och sjukvården som patienter först kommer i kontakt med i mötet med vården, därför var syftet med litteraturstudien att belysa patienters erfarenheter av omhändertagandet på akutmottagningar genom att granska nio vetenskapliga artiklar. Resultatet mynnade ut i fyra teman: förhållningssätt, omvårdnadskompetens, väntetider och miljö. Patienter var generellt sett nöjda med omhändertagandet och bemötandet på akutmottagningar, men deras erfarenheter och syn på omvårdnad varierade i stor utsträckning. Negativa erfarenheter kunde ex vara tiden de fick vänta innan de fick hjälp, tiden vårdpersonalen hade för dem, information angående deras tillstånd och vad som skulle komma att ske. Eftersom alla människor är olika och vill bli individuellt behandlade är det viktigt att ta hänsyn till varje patients personliga behov. För att patienter ska kunna lämna akutmottagningen med en god erfarenhet av omhändertagandet är det viktigt att de upplever att de fått ett bra bemötande, blivit behandlade som unika individer, att de känt sig trygga med personalens kompetens samt att de blivit omhändertagna i en gynnsam miljö.}}, author = {{Ilien, Karin and Malmhav, Sofia}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Patienters erfarenheter av omhändertagandet på akutmottagningar}}, year = {{2006}}, }