Undervisningsformens betydelse för tillämpningen av osteoporospreventiva åtgärder
(2008)Department of Health Sciences
- Abstract
- Andelen äldre i Sverige ökar och med dem också vårdbehovet för personer med åldersrelaterade sjukdomar och tillstånd. Ett av dessa tillstånd är osteoporos vilket årligen leder till att ca 70 000 svenskar tvingas uppsöka vård till följd av osteoporosrelaterade frakturer. Trots att vikten av prevention är väl dokumenterad, finns det fortfarande stora kunskapsluckor angående detta på individnivå. Syftet med den föreliggande studien var att belysa undervisningsformens betydelse för tillämpningen av de osteoporospreventiva åtgärderna intag av kalcium och vitamin D/solexponering samt motion. En litteraturstudie baserad på tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultaten varierade oberoende av undervisningsform, vilket tyder på att... (More)
- Andelen äldre i Sverige ökar och med dem också vårdbehovet för personer med åldersrelaterade sjukdomar och tillstånd. Ett av dessa tillstånd är osteoporos vilket årligen leder till att ca 70 000 svenskar tvingas uppsöka vård till följd av osteoporosrelaterade frakturer. Trots att vikten av prevention är väl dokumenterad, finns det fortfarande stora kunskapsluckor angående detta på individnivå. Syftet med den föreliggande studien var att belysa undervisningsformens betydelse för tillämpningen av de osteoporospreventiva åtgärderna intag av kalcium och vitamin D/solexponering samt motion. En litteraturstudie baserad på tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultaten varierade oberoende av undervisningsform, vilket tyder på att undervisningsformen inte är av avgörande betydelse för individers tillämpning av osteoporospreventiva åtgärder. Istället kan de varierande resultaten bero på den enskilda individens föreställning om att befinna sig i riskzonen för att utveckla osteoporos. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2529875
- author
- Ekstrand, Anette and Johansson, Christina
- supervisor
- organization
- alternative title
- En litteraturstudie.
- year
- 2008
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- kalcium, motion, osteoporos, prevention, undervisning, vitamin D
- language
- Swedish
- id
- 2529875
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:34
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:22
@misc{2529875, abstract = {{Andelen äldre i Sverige ökar och med dem också vårdbehovet för personer med åldersrelaterade sjukdomar och tillstånd. Ett av dessa tillstånd är osteoporos vilket årligen leder till att ca 70 000 svenskar tvingas uppsöka vård till följd av osteoporosrelaterade frakturer. Trots att vikten av prevention är väl dokumenterad, finns det fortfarande stora kunskapsluckor angående detta på individnivå. Syftet med den föreliggande studien var att belysa undervisningsformens betydelse för tillämpningen av de osteoporospreventiva åtgärderna intag av kalcium och vitamin D/solexponering samt motion. En litteraturstudie baserad på tio vetenskapliga artiklar genomfördes. Resultaten varierade oberoende av undervisningsform, vilket tyder på att undervisningsformen inte är av avgörande betydelse för individers tillämpning av osteoporospreventiva åtgärder. Istället kan de varierande resultaten bero på den enskilda individens föreställning om att befinna sig i riskzonen för att utveckla osteoporos.}}, author = {{Ekstrand, Anette and Johansson, Christina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Undervisningsformens betydelse för tillämpningen av osteoporospreventiva åtgärder}}, year = {{2008}}, }