Patienters erfarenheter av preoperativ information inom neurokirurgisk omvårdnad
(2010)Department of Health Sciences
- Abstract
- Korta vårdtider har lett till att sjuksköterskan på kort tid måste kunna ge patienten individuellt anpassad preoperativ information. Neurokirurgi är ett känsloladdat ämne där många patienter upplever oro och det är av betydelse att patienten känner sig välinformerad och trygg inför operationen. Syftet med studien var att undersöka patienternas uppfattning och erfarenhet av den preoperativa informationen. Kvalitativ forskningsintervju genomfördes med 17 konsekutivt inkluderade patienter från två neurokirurgiska vårdavdelningar och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. De 7 sjuksköterskor som gett preoperativ information angav detta i en informationsmeny. Resultatet formade temat ”Bemötande och kunskap som redskap för att återfå... (More)
- Korta vårdtider har lett till att sjuksköterskan på kort tid måste kunna ge patienten individuellt anpassad preoperativ information. Neurokirurgi är ett känsloladdat ämne där många patienter upplever oro och det är av betydelse att patienten känner sig välinformerad och trygg inför operationen. Syftet med studien var att undersöka patienternas uppfattning och erfarenhet av den preoperativa informationen. Kvalitativ forskningsintervju genomfördes med 17 konsekutivt inkluderade patienter från två neurokirurgiska vårdavdelningar och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. De 7 sjuksköterskor som gett preoperativ information angav detta i en informationsmeny. Resultatet formade temat ”Bemötande och kunskap som redskap för att återfå kontroll”. Informationen uppfattades som omfattande och var svår att minnas i detalj, men gav en helhetsbild och bidrog till att personalen uppfattades som kompetent. Vänligt bemötande, lyhördhet och känslan av att ha gott om tid ingav trygghet. Sammanfattningsvis visade studien att personalens kompetens tillsammans med gott bemötande och empatisk förmåga liksom upplevelsen att personalen tog sig tid understödde patientens strävan att återfå kontroll. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2530749
- author
- Mattsson, Isabelle and Schalén, Maria
- supervisor
- organization
- alternative title
- En intervjustudie.
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- patienters erfarenhet, preoperativ information, bemötande, trygghet, kunskap, neurokirurgi
- language
- Swedish
- id
- 2530749
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:35
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:24
@misc{2530749, abstract = {{Korta vårdtider har lett till att sjuksköterskan på kort tid måste kunna ge patienten individuellt anpassad preoperativ information. Neurokirurgi är ett känsloladdat ämne där många patienter upplever oro och det är av betydelse att patienten känner sig välinformerad och trygg inför operationen. Syftet med studien var att undersöka patienternas uppfattning och erfarenhet av den preoperativa informationen. Kvalitativ forskningsintervju genomfördes med 17 konsekutivt inkluderade patienter från två neurokirurgiska vårdavdelningar och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. De 7 sjuksköterskor som gett preoperativ information angav detta i en informationsmeny. Resultatet formade temat ”Bemötande och kunskap som redskap för att återfå kontroll”. Informationen uppfattades som omfattande och var svår att minnas i detalj, men gav en helhetsbild och bidrog till att personalen uppfattades som kompetent. Vänligt bemötande, lyhördhet och känslan av att ha gott om tid ingav trygghet. Sammanfattningsvis visade studien att personalens kompetens tillsammans med gott bemötande och empatisk förmåga liksom upplevelsen att personalen tog sig tid understödde patientens strävan att återfå kontroll.}}, author = {{Mattsson, Isabelle and Schalén, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Patienters erfarenheter av preoperativ information inom neurokirurgisk omvårdnad}}, year = {{2010}}, }