Kommunikartionsstrategier då hälso- och sjukvårdspersonal och patient inte talar samma språk
(2010)Department of Health Sciences
- Abstract
- Kommunikation mellan sjukvårdspersonal och patienten är viktig för att en god vård ska kunna ges. Då sjukvårdspersonalen ej talar samma språk som patienten har det visat sig att patienten får en sämre sjukvård. För att överbrygga kommunikationsproblemet behöver sjukvårdspersonalen strategier. Syftet var att belysa hälso- och sjukvårdspersonals kommunikationsstrategier i vårdsituationer då han/hon och patient ej talar något gemensamt språk, samt lyfta fram för- och nackdelar med dessa. En litteraturstudie gjordes där nio artiklar från databaserna CINAHL och PubMed granskades. Resultatet visade att strategier som användes var Användande av professionell tolk, Användande av icke-professionell tolk och Kommunikation utan någon som tolkar.... (More)
- Kommunikation mellan sjukvårdspersonal och patienten är viktig för att en god vård ska kunna ges. Då sjukvårdspersonalen ej talar samma språk som patienten har det visat sig att patienten får en sämre sjukvård. För att överbrygga kommunikationsproblemet behöver sjukvårdspersonalen strategier. Syftet var att belysa hälso- och sjukvårdspersonals kommunikationsstrategier i vårdsituationer då han/hon och patient ej talar något gemensamt språk, samt lyfta fram för- och nackdelar med dessa. En litteraturstudie gjordes där nio artiklar från databaserna CINAHL och PubMed granskades. Resultatet visade att strategier som användes var Användande av professionell tolk, Användande av icke-professionell tolk och Kommunikation utan någon som tolkar. Sammanfattningsvis framkom att professionell tolk ofta ej användes i den utsträckning som var önskvärt, dock var inte professionell tolk bästa alternativet i alla olika situationer. En kombination av flera kommunikationsstrategier var således att föredra. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2531060
- author
- Olofsgård, Sofia and Palenius, Matilda
- supervisor
- organization
- alternative title
- Hinder och möjligheter.
- year
- 2010
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- sjuksköterskeprogrammet, litteraturstudie, kommunikation, kommunikationsstrategier, språkbarriärer, immigranter, hälso- och sjukvårdspersonal
- language
- Swedish
- id
- 2531060
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:35
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:24
@misc{2531060, abstract = {{Kommunikation mellan sjukvårdspersonal och patienten är viktig för att en god vård ska kunna ges. Då sjukvårdspersonalen ej talar samma språk som patienten har det visat sig att patienten får en sämre sjukvård. För att överbrygga kommunikationsproblemet behöver sjukvårdspersonalen strategier. Syftet var att belysa hälso- och sjukvårdspersonals kommunikationsstrategier i vårdsituationer då han/hon och patient ej talar något gemensamt språk, samt lyfta fram för- och nackdelar med dessa. En litteraturstudie gjordes där nio artiklar från databaserna CINAHL och PubMed granskades. Resultatet visade att strategier som användes var Användande av professionell tolk, Användande av icke-professionell tolk och Kommunikation utan någon som tolkar. Sammanfattningsvis framkom att professionell tolk ofta ej användes i den utsträckning som var önskvärt, dock var inte professionell tolk bästa alternativet i alla olika situationer. En kombination av flera kommunikationsstrategier var således att föredra.}}, author = {{Olofsgård, Sofia and Palenius, Matilda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kommunikartionsstrategier då hälso- och sjukvårdspersonal och patient inte talar samma språk}}, year = {{2010}}, }