Gruppundervisning i samband med insulinpumpbehandling
(2005)Department of Health Sciences
- Abstract
- Vid övergång från flerdosbehandling till insulinpumpbehandling krävs extra undervisning. Syftet med vår studie var att beskriva hur patienter upplevde undervisning och uppföljning i grupp relaterat till insulinpumpbehandling samt vad denna behandling inneburit för deras dagliga liv. Studien baseras på intervjuer av åtta vuxna personer med typ 1 diabetes som har haft insulinpumpbehandling mer än ett år. Resultatet visar att gruppundervisning är en bra undervisningsform. Informanterna upplevde det tryggt och värdefullt att starta tillsammans med andra. Erfarenhetsutbyte och att få ge och ta emot tips, att utvärdera blodsockerresultat tillsammans och att lära av varandra lyftes fram. Insulinpumpen upplevdes av flertalet som den bästa... (More)
- Vid övergång från flerdosbehandling till insulinpumpbehandling krävs extra undervisning. Syftet med vår studie var att beskriva hur patienter upplevde undervisning och uppföljning i grupp relaterat till insulinpumpbehandling samt vad denna behandling inneburit för deras dagliga liv. Studien baseras på intervjuer av åtta vuxna personer med typ 1 diabetes som har haft insulinpumpbehandling mer än ett år. Resultatet visar att gruppundervisning är en bra undervisningsform. Informanterna upplevde det tryggt och värdefullt att starta tillsammans med andra. Erfarenhetsutbyte och att få ge och ta emot tips, att utvärdera blodsockerresultat tillsammans och att lära av varandra lyftes fram. Insulinpumpen upplevdes av flertalet som den bästa behandlingsmodellen, dels för att den var praktiskt men framför allt för att blodsockret inte svängde lika mycket och att det var lättare att åtgärda höga och låga blodsockervärden. I det dagliga livet innebar det färre låga blodsockervärden, att kunna motionera när man vill och en frihet att äta vad man vill och när man vill. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2532127
- author
- Larsson, Åsa and Olsson, Gun
- supervisor
- organization
- alternative title
- Hur är det att använda insulinpump i det dagliga livet? Vilken betydelse har gruppundervisningen och gruppen under det första året med insulinpump?
- year
- 2005
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- gruppundervisning, insulinpump, diabetessjuksköterska, typ1 diabetes, hypoglykemi, blodsockerresultat
- language
- Swedish
- id
- 2532127
- date added to LUP
- 2012-05-04 14:25:36
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:26
@misc{2532127, abstract = {{Vid övergång från flerdosbehandling till insulinpumpbehandling krävs extra undervisning. Syftet med vår studie var att beskriva hur patienter upplevde undervisning och uppföljning i grupp relaterat till insulinpumpbehandling samt vad denna behandling inneburit för deras dagliga liv. Studien baseras på intervjuer av åtta vuxna personer med typ 1 diabetes som har haft insulinpumpbehandling mer än ett år. Resultatet visar att gruppundervisning är en bra undervisningsform. Informanterna upplevde det tryggt och värdefullt att starta tillsammans med andra. Erfarenhetsutbyte och att få ge och ta emot tips, att utvärdera blodsockerresultat tillsammans och att lära av varandra lyftes fram. Insulinpumpen upplevdes av flertalet som den bästa behandlingsmodellen, dels för att den var praktiskt men framför allt för att blodsockret inte svängde lika mycket och att det var lättare att åtgärda höga och låga blodsockervärden. I det dagliga livet innebar det färre låga blodsockervärden, att kunna motionera när man vill och en frihet att äta vad man vill och när man vill.}}, author = {{Larsson, Åsa and Olsson, Gun}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Gruppundervisning i samband med insulinpumpbehandling}}, year = {{2005}}, }