Inte utan mina kläder – En kvalitativ studie av Bloggar, identitet och konsumtion
(2012) MKVA21 20121Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Media får allt en större roll i hur vi ser på oss själva och andra i vår sociala miljö (Gripsrud 2002:16). Därför har vi valt att utföra en studie på bloggar och hur dess skribenter porträtterar sina identiteter genom konsumtion, stil och smak. Då detta är ett väldigt brett ämne har vi valt att begränsa oss till bloggar som publicerat inlägg kring Marnis Kollektion för Hennes & Mauritz vilket har resulterat i ett urval av 17 bloggar. Vi har genomfört en kvalitativ text- och bildanalys av de inlägg som berör samarbetet mellan Hennes & Mauritz och Marni för att undersöka mönster kring konsumtion och identitet. Syftet var att granska i vilken utsträckning bloggare använder kollektionen i sitt identitetskapande online. Efter närmare granskning... (More)
- Media får allt en större roll i hur vi ser på oss själva och andra i vår sociala miljö (Gripsrud 2002:16). Därför har vi valt att utföra en studie på bloggar och hur dess skribenter porträtterar sina identiteter genom konsumtion, stil och smak. Då detta är ett väldigt brett ämne har vi valt att begränsa oss till bloggar som publicerat inlägg kring Marnis Kollektion för Hennes & Mauritz vilket har resulterat i ett urval av 17 bloggar. Vi har genomfört en kvalitativ text- och bildanalys av de inlägg som berör samarbetet mellan Hennes & Mauritz och Marni för att undersöka mönster kring konsumtion och identitet. Syftet var att granska i vilken utsträckning bloggare använder kollektionen i sitt identitetskapande online. Efter närmare granskning visade det sig att man kunde urskilja en symbolisk konsumtion och en form av likhetstänk och gemenskap bloggerskorna emellan. Vi har varit intresserade av den identitet bloggaren försöker förmedla till sin omgivning genom sin egen konsumtion, i det här fallet genom samarbetet mellan Marni och Hennes & Mauritz. Vi har även varit intresserade av hur kollektionen har blivit en del av den person som man vill vara och så som man vill att andra ska uppfatta en. Trots att bloggarna skrivs av olika kvinnor i Sverige i olika åldrar har vi funnit att det finns vissa normer som verkar råda i de undersökta bloggarna, samt att det finns tecken på att en viss hieriaki existerar bloggarna emellan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2544241
- author
- Ahlström, Josefin LU and Volmarsson, Lovisa LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA21 20121
- year
- 2012
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- favoriter, bloggar, identitetsskapande, identitet, konsumtion, bekräftelse, designsamarbete, Marni
- language
- Swedish
- id
- 2544241
- date added to LUP
- 2012-06-14 11:59:14
- date last changed
- 2014-09-08 14:04:13
@misc{2544241, abstract = {{Media får allt en större roll i hur vi ser på oss själva och andra i vår sociala miljö (Gripsrud 2002:16). Därför har vi valt att utföra en studie på bloggar och hur dess skribenter porträtterar sina identiteter genom konsumtion, stil och smak. Då detta är ett väldigt brett ämne har vi valt att begränsa oss till bloggar som publicerat inlägg kring Marnis Kollektion för Hennes & Mauritz vilket har resulterat i ett urval av 17 bloggar. Vi har genomfört en kvalitativ text- och bildanalys av de inlägg som berör samarbetet mellan Hennes & Mauritz och Marni för att undersöka mönster kring konsumtion och identitet. Syftet var att granska i vilken utsträckning bloggare använder kollektionen i sitt identitetskapande online. Efter närmare granskning visade det sig att man kunde urskilja en symbolisk konsumtion och en form av likhetstänk och gemenskap bloggerskorna emellan. Vi har varit intresserade av den identitet bloggaren försöker förmedla till sin omgivning genom sin egen konsumtion, i det här fallet genom samarbetet mellan Marni och Hennes & Mauritz. Vi har även varit intresserade av hur kollektionen har blivit en del av den person som man vill vara och så som man vill att andra ska uppfatta en. Trots att bloggarna skrivs av olika kvinnor i Sverige i olika åldrar har vi funnit att det finns vissa normer som verkar råda i de undersökta bloggarna, samt att det finns tecken på att en viss hieriaki existerar bloggarna emellan.}}, author = {{Ahlström, Josefin and Volmarsson, Lovisa}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Inte utan mina kläder – En kvalitativ studie av Bloggar, identitet och konsumtion}}, year = {{2012}}, }