Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

- Ja, jag såg det på Facebook: En kvalitativ studie om hur användandet av Facebook påverkar en grupp ungdomars utveckling av identitet

Thorsell, Ellinor LU and Steinhaug, Nanna-Maria Karoline LU (2012) PSYK01 20121
Department of Psychology
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie var att få en inblick i en grupp ungdomars individuella upplevelser och erfarenheter av att använda Facebook och hur detta påverkar identitetsutvecklingen. Det var även av intresse att undersöka om det fanns några könsskillnader gällande användandet av Facebook. Studien har en kvalitativ ansats, där fokusgruppintervjun användes som metod. Undersökningsdeltagarna bestod av en tjejgrupp och en killgrupp i åldern 17-18 år. Resultaten visade att Facebook spelar en stor roll i dessa ungdomars sociala liv. Facebook beskrivs som en plats där man på olika sätt kan uppnå bekräftelse, upprätthålla kontakter och få känslan av att tillhöra en grupp. Jämförelse som naturlig del av identitetsutvecklingen visade sig också uppstå... (More)
Syftet med denna studie var att få en inblick i en grupp ungdomars individuella upplevelser och erfarenheter av att använda Facebook och hur detta påverkar identitetsutvecklingen. Det var även av intresse att undersöka om det fanns några könsskillnader gällande användandet av Facebook. Studien har en kvalitativ ansats, där fokusgruppintervjun användes som metod. Undersökningsdeltagarna bestod av en tjejgrupp och en killgrupp i åldern 17-18 år. Resultaten visade att Facebook spelar en stor roll i dessa ungdomars sociala liv. Facebook beskrivs som en plats där man på olika sätt kan uppnå bekräftelse, upprätthålla kontakter och få känslan av att tillhöra en grupp. Jämförelse som naturlig del av identitetsutvecklingen visade sig också uppstå på Facebook och ansågs vara en naturlig reaktion av Facebookanvändandet.
Skillnader i diskurs mellan de olika grupperna gjorde sig tydlig i sättet att diskutera och i vilka ämnen som togs upp. Generella skillnader beskrevs genom tankar kring bekräftelse och jämförelse. Studien belyser ungdomarnas upplevelse av svårigheten med att vara utan ett facebook-konto i ett samhälle där man är ständigt uppkopplad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Thorsell, Ellinor LU and Steinhaug, Nanna-Maria Karoline LU
supervisor
organization
course
PSYK01 20121
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
ungdomar, identitet, Facebook, fokusgrupp, diskursanalys.
language
Swedish
id
2628844
date added to LUP
2012-06-07 10:28:20
date last changed
2012-06-07 10:28:20
@misc{2628844,
  abstract     = {{Syftet med denna studie var att få en inblick i en grupp ungdomars individuella upplevelser och erfarenheter av att använda Facebook och hur detta påverkar identitetsutvecklingen. Det var även av intresse att undersöka om det fanns några könsskillnader gällande användandet av Facebook. Studien har en kvalitativ ansats, där fokusgruppintervjun användes som metod. Undersökningsdeltagarna bestod av en tjejgrupp och en killgrupp i åldern 17-18 år. Resultaten visade att Facebook spelar en stor roll i dessa ungdomars sociala liv. Facebook beskrivs som en plats där man på olika sätt kan uppnå bekräftelse, upprätthålla kontakter och få känslan av att tillhöra en grupp. Jämförelse som naturlig del av identitetsutvecklingen visade sig också uppstå på Facebook och ansågs vara en naturlig reaktion av Facebookanvändandet. 
Skillnader i diskurs mellan de olika grupperna gjorde sig tydlig i sättet att diskutera och i vilka ämnen som togs upp. Generella skillnader beskrevs genom tankar kring bekräftelse och jämförelse. Studien belyser ungdomarnas upplevelse av svårigheten med att vara utan ett facebook-konto i ett samhälle där man är ständigt uppkopplad.}},
  author       = {{Thorsell, Ellinor and Steinhaug, Nanna-Maria Karoline}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{- Ja, jag såg det på Facebook: En kvalitativ studie om hur användandet av Facebook påverkar en grupp ungdomars utveckling av identitet}},
  year         = {{2012}},
}