Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Blivande mödrars kunskap om förlossningsinterventioners för- och nackdelar

Johansson, Christel LU and Blomqvist, Louise LU (2012) SBMM50 20121
Department of Health Sciences
Abstract (Swedish)
Bakgrund: forskning visar att kvinnor önskar mer information om interventioner under förlossning samt önskar en ökad delaktighet i beslut som tas inom förlossningsvården. Syftet: med studien var att undersöka blivande mödrars kunskaper om positiva och negativa effekter av interventioner som frekvent används inom förlossningsvården samt att undersöka om kunskapen påverkas av mödrarnas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning. Metoden: bestod av en enkät, som administrerades till blivande mödrar via barnmorskemottagningar i Skåne. För att undersöka om kvinnornas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning påverkade deras kunskaper om förlossningsinterventioner genomfördes hypotesprövning med Chi-2 test.... (More)
Bakgrund: forskning visar att kvinnor önskar mer information om interventioner under förlossning samt önskar en ökad delaktighet i beslut som tas inom förlossningsvården. Syftet: med studien var att undersöka blivande mödrars kunskaper om positiva och negativa effekter av interventioner som frekvent används inom förlossningsvården samt att undersöka om kunskapen påverkas av mödrarnas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning. Metoden: bestod av en enkät, som administrerades till blivande mödrar via barnmorskemottagningar i Skåne. För att undersöka om kvinnornas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning påverkade deras kunskaper om förlossningsinterventioner genomfördes hypotesprövning med Chi-2 test. Resultat: resultatet visade att det fanns få skillnader i kunskaper om förlossningsinterventioner beroende på paritet eller utbildningsnivå. Deltagande i föräldrautbildning gav ingen ökad kunskap. Slutsats: blivande mödrar har bristande kunskap om förlossningsinterventioner, vilket kan försvåra för barnmorskan att bedriva förlossningsvård i samråd med kvinnan. Mer forskning om innehållet i föräldrautbildning behövs. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Christel LU and Blomqvist, Louise LU
supervisor
organization
course
SBMM50 20121
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Barnmorska, intervention, empowerment, kunskap, föräldrautbildning
language
Swedish
id
2760293
date added to LUP
2012-06-10 20:45:32
date last changed
2015-12-14 13:21:27
@misc{2760293,
  abstract     = {{Bakgrund: forskning visar att kvinnor önskar mer information om interventioner under förlossning samt önskar en ökad delaktighet i beslut som tas inom förlossningsvården. Syftet: med studien var att undersöka blivande mödrars kunskaper om positiva och negativa effekter av interventioner som frekvent används inom förlossningsvården samt att undersöka om kunskapen påverkas av mödrarnas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning. Metoden: bestod av en enkät, som administrerades till blivande mödrar via barnmorskemottagningar i Skåne. För att undersöka om kvinnornas utbildningsnivå, paritet eller genomgången föräldrautbildning påverkade deras kunskaper om förlossningsinterventioner genomfördes hypotesprövning med Chi-2 test. Resultat: resultatet visade att det fanns få skillnader i kunskaper om förlossningsinterventioner beroende på paritet eller utbildningsnivå. Deltagande i föräldrautbildning gav ingen ökad kunskap. Slutsats: blivande mödrar har bristande kunskap om förlossningsinterventioner, vilket kan försvåra för barnmorskan att bedriva förlossningsvård i samråd med kvinnan. Mer forskning om innehållet i föräldrautbildning behövs.}},
  author       = {{Johansson, Christel and Blomqvist, Louise}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Blivande mödrars kunskap om förlossningsinterventioners för- och nackdelar}},
  year         = {{2012}},
}