Användarutbildning – En kritisk framgångsfaktor
(2012) SYSK02 20121Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Implementationen av informationssystem kan vara en mycket omfattande
process och därför har ett antal framgångsfaktorer identifierats, faktorer som måste beaktas för att implementationen ska lyckas. En av dessa är användarutbildning där det i forskningen bland annat uppmanas att anpassa utbildningsmetoderna till personernas, som ska utbildas, olika inlärningsstilar. En persons inlärningsstil är det sätt som han eller hon utför perceptuella och intellektuella aktiviteter på. Vi har i denna studie gjort en kritisk granskning av hur dessa inlärningsstilar tas i beaktande då användarutbildningen utformas. Totalt genomfördes tre intervjuer med en kvalitativ ansats. Det resultat vi har kommit fram till i undersökning är att utbildningsmetoderna... (More) - Implementationen av informationssystem kan vara en mycket omfattande
process och därför har ett antal framgångsfaktorer identifierats, faktorer som måste beaktas för att implementationen ska lyckas. En av dessa är användarutbildning där det i forskningen bland annat uppmanas att anpassa utbildningsmetoderna till personernas, som ska utbildas, olika inlärningsstilar. En persons inlärningsstil är det sätt som han eller hon utför perceptuella och intellektuella aktiviteter på. Vi har i denna studie gjort en kritisk granskning av hur dessa inlärningsstilar tas i beaktande då användarutbildningen utformas. Totalt genomfördes tre intervjuer med en kvalitativ ansats. Det resultat vi har kommit fram till i undersökning är att utbildningsmetoderna inte individanpassas på det sätt som forskningen förordar. Orsaken är att det saknas kunskap om hur individanpassade utbildningsmetoder kan gagna verksamheten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2797685
- author
- Ellerström, Carl LU and Vigell, Oscar
- supervisor
- organization
- course
- SYSK02 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Användarutbildning, utbildningsmetod, inlärningsstil
- report number
- INF12-033
- language
- Swedish
- id
- 2797685
- date added to LUP
- 2012-06-26 08:47:54
- date last changed
- 2012-06-26 08:47:54
@misc{2797685, abstract = {{Implementationen av informationssystem kan vara en mycket omfattande process och därför har ett antal framgångsfaktorer identifierats, faktorer som måste beaktas för att implementationen ska lyckas. En av dessa är användarutbildning där det i forskningen bland annat uppmanas att anpassa utbildningsmetoderna till personernas, som ska utbildas, olika inlärningsstilar. En persons inlärningsstil är det sätt som han eller hon utför perceptuella och intellektuella aktiviteter på. Vi har i denna studie gjort en kritisk granskning av hur dessa inlärningsstilar tas i beaktande då användarutbildningen utformas. Totalt genomfördes tre intervjuer med en kvalitativ ansats. Det resultat vi har kommit fram till i undersökning är att utbildningsmetoderna inte individanpassas på det sätt som forskningen förordar. Orsaken är att det saknas kunskap om hur individanpassade utbildningsmetoder kan gagna verksamheten.}}, author = {{Ellerström, Carl and Vigell, Oscar}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Användarutbildning – En kritisk framgångsfaktor}}, year = {{2012}}, }