Arbetsminne och lexikal förmåga hos fyraåringar med typisk språkutveckling
(2009) LOGM81 20091Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal
fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i
arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. Andra menar att formågan
att samtidigt manipulera och lagra all slags infonnation, inte bara fonologisk, kan ligga
bakom bristande ordfoiTåd hos barn med språkstörning.
Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan lexikal formåga och olika mått på
arbetsminne hos fyraåringar med typisk språkutveckling. En annan målsättning var att få en
uppfattning om huruvida det finns signifikanta samband mellan resultaten på några tester som
används for att mäta olika aspekter av lexikal formåga.... (More) - Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal
fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i
arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. Andra menar att formågan
att samtidigt manipulera och lagra all slags infonnation, inte bara fonologisk, kan ligga
bakom bristande ordfoiTåd hos barn med språkstörning.
Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan lexikal formåga och olika mått på
arbetsminne hos fyraåringar med typisk språkutveckling. En annan målsättning var att få en
uppfattning om huruvida det finns signifikanta samband mellan resultaten på några tester som
används for att mäta olika aspekter av lexikal formåga. Dessa tester var PPVT och Auditiv
analogi ur ITP A. Dessutom undersöktes även Fonem testet, Stora versionen, som
ursprungligen är utfonnat for att undersöka fonologisk fonnåga hos barn men ibland även
används for att få en uppfattning om lexikonets storlek.
I studien medverkade 41 barn med typisk språkutveckling i åldrarna 4;0-4; 11 år. Resultaten
visar att mått på receptivt lexikon koiTelerade signifikant med mått på komplext arbetsminne,
det vill säga fonnågan till san1tidig bearbetning och lagring, men inte med fonologiskt
korttidsminne mätt med nonordsrepetition. Samtliga lexikala tester som användes koiTelerade
signifikant med varandra.
Då sambandet mellan receptivt lexikon och fonologiskt korttidsminne i tidigare studier har
påvisats hos yngre barn, kan resultaten från foreliggande studie tolkas som att sambandet
forsvinner någonstans mellan fyra och fem års ålder.
Eftersom resultaten på de lexikala testerna koiTelerade med varandra antar vi att de mäter
relaterade rormågor. Resultatet på Fonemtestet koiTelerade som tidigare nänmts med
resultaten på de övriga lexikala testema i studien. Dock indikerar testresultatets medelvärde
och spridning att det är tveksamt om Fonemtestet är lämpligt for att mäta lexikal fonnåga hos
fyraåringar. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2862530
- author
- Larsson, Selma and Linder, Emma
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20091
- year
- 2009
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2862530
- date added to LUP
- 2012-07-16 14:20:09
- date last changed
- 2012-07-16 14:20:09
@misc{2862530, abstract = {{Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. Andra menar att formågan att samtidigt manipulera och lagra all slags infonnation, inte bara fonologisk, kan ligga bakom bristande ordfoiTåd hos barn med språkstörning. Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan lexikal formåga och olika mått på arbetsminne hos fyraåringar med typisk språkutveckling. En annan målsättning var att få en uppfattning om huruvida det finns signifikanta samband mellan resultaten på några tester som används for att mäta olika aspekter av lexikal formåga. Dessa tester var PPVT och Auditiv analogi ur ITP A. Dessutom undersöktes även Fonem testet, Stora versionen, som ursprungligen är utfonnat for att undersöka fonologisk fonnåga hos barn men ibland även används for att få en uppfattning om lexikonets storlek. I studien medverkade 41 barn med typisk språkutveckling i åldrarna 4;0-4; 11 år. Resultaten visar att mått på receptivt lexikon koiTelerade signifikant med mått på komplext arbetsminne, det vill säga fonnågan till san1tidig bearbetning och lagring, men inte med fonologiskt korttidsminne mätt med nonordsrepetition. Samtliga lexikala tester som användes koiTelerade signifikant med varandra. Då sambandet mellan receptivt lexikon och fonologiskt korttidsminne i tidigare studier har påvisats hos yngre barn, kan resultaten från foreliggande studie tolkas som att sambandet forsvinner någonstans mellan fyra och fem års ålder. Eftersom resultaten på de lexikala testerna koiTelerade med varandra antar vi att de mäter relaterade rormågor. Resultatet på Fonemtestet koiTelerade som tidigare nänmts med resultaten på de övriga lexikala testema i studien. Dock indikerar testresultatets medelvärde och spridning att det är tveksamt om Fonemtestet är lämpligt for att mäta lexikal fonnåga hos fyraåringar.}}, author = {{Larsson, Selma and Linder, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Arbetsminne och lexikal förmåga hos fyraåringar med typisk språkutveckling}}, year = {{2009}}, }