Utveckling av negation i bisats En jämförelse mellan barn med språkstörning och barn med typisk språkutveckling
(2008) LOGM81 20081Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Negationens placering i bisats är en komplex satsstruktur som tillägnas sent i svenska språket.
Komplexa grammatiska strukturer är ett sårbart område för barn med språkstörning. I studien
undersöks om eftersägningsmeningar med negation i bisats kan identifiera språkstörning hos
svenska barn i 5- respektive l 0-årsåldern. I studien ingår totalt 90 barn, 41 barn med specifik
språkstörning och 49 barn med typisk språkutveckling, där varje grupp delats in i två
åldersgrupper: 5 respektive l O år. Materialet består av svar på 9 eftersägningsmeningar med
negerade bisatser som analyseras med hjälp av en stadiemodell för utvecklingen av negation i
bisats (Håkansson 1998). Resultaten i studien visar att barn med språkstörning klarar att
... (More) - Negationens placering i bisats är en komplex satsstruktur som tillägnas sent i svenska språket.
Komplexa grammatiska strukturer är ett sårbart område för barn med språkstörning. I studien
undersöks om eftersägningsmeningar med negation i bisats kan identifiera språkstörning hos
svenska barn i 5- respektive l 0-årsåldern. I studien ingår totalt 90 barn, 41 barn med specifik
språkstörning och 49 barn med typisk språkutveckling, där varje grupp delats in i två
åldersgrupper: 5 respektive l O år. Materialet består av svar på 9 eftersägningsmeningar med
negerade bisatser som analyseras med hjälp av en stadiemodell för utvecklingen av negation i
bisats (Håkansson 1998). Resultaten i studien visar att barn med språkstörning klarar att
placera negationen korrekt i bisats i mindre omfattning än jämnåriga barn med typisk
språkutveckling. Resultaten diskuteras mot bakgrund av två teorier om språkutveckling: den
generativistiska och den konstruktivistiska (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2862677
- author
- Forsberg Svensson, Evelina
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20081
- year
- 2008
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2862677
- date added to LUP
- 2012-07-17 10:34:38
- date last changed
- 2012-07-17 10:34:38
@misc{2862677, abstract = {{Negationens placering i bisats är en komplex satsstruktur som tillägnas sent i svenska språket. Komplexa grammatiska strukturer är ett sårbart område för barn med språkstörning. I studien undersöks om eftersägningsmeningar med negation i bisats kan identifiera språkstörning hos svenska barn i 5- respektive l 0-årsåldern. I studien ingår totalt 90 barn, 41 barn med specifik språkstörning och 49 barn med typisk språkutveckling, där varje grupp delats in i två åldersgrupper: 5 respektive l O år. Materialet består av svar på 9 eftersägningsmeningar med negerade bisatser som analyseras med hjälp av en stadiemodell för utvecklingen av negation i bisats (Håkansson 1998). Resultaten i studien visar att barn med språkstörning klarar att placera negationen korrekt i bisats i mindre omfattning än jämnåriga barn med typisk språkutveckling. Resultaten diskuteras mot bakgrund av två teorier om språkutveckling: den generativistiska och den konstruktivistiska}}, author = {{Forsberg Svensson, Evelina}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utveckling av negation i bisats En jämförelse mellan barn med språkstörning och barn med typisk språkutveckling}}, year = {{2008}}, }