Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Läsförståelse, avkodning och förståelse för talat språk hos hörselskadade barn

Dahl, Malin and Palmquist, Camilla (2002) LOGM81 20021
Logopedics, Phoniatrics and Audiology
Abstract (Swedish)
Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförståelse, av kodning samt förståelse för
talat språk hos hörselskadade barn som går i hörselklass, årskurs 3 och 4. Ovanstående
språkliga områden jämfördes hos 14 barn med en sensorineural, bilateral, måttlig till svår
hörselnedsättning och 14 normalhörande barn. Ett annat syfte med undersökningen var att se
om åldern för hörselskadans upptäckt respektive grad av hörselnedsättning har ett samband
med resultaten på testen. Testema som användes är ordläsningstest (OS120),
meningsläsningstest (SL40), Ordked jetest samt Test For Reception of Grammar (TROG).
Gruppen med hörselskadade barn presterade överlag ett lägre resultat än gruppen med
normalhörande barn på alla test förutom... (More)
Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförståelse, av kodning samt förståelse för
talat språk hos hörselskadade barn som går i hörselklass, årskurs 3 och 4. Ovanstående
språkliga områden jämfördes hos 14 barn med en sensorineural, bilateral, måttlig till svår
hörselnedsättning och 14 normalhörande barn. Ett annat syfte med undersökningen var att se
om åldern för hörselskadans upptäckt respektive grad av hörselnedsättning har ett samband
med resultaten på testen. Testema som användes är ordläsningstest (OS120),
meningsläsningstest (SL40), Ordked jetest samt Test For Reception of Grammar (TROG).
Gruppen med hörselskadade barn presterade överlag ett lägre resultat än gruppen med
normalhörande barn på alla test förutom TROG, där ingen skillnad fanns. En signifikant
skillnad förelåg mellan de två gruppernas resultat gällande meningsläsningsprov SL 40 medan
skillnaden på Ordked jetestet låg nära den uppsatta signifikansni vån. Vidare fanns en större
spridning gällande de hörselskadade barnens testresultat än de normalhörandes. Ett visst
samband mellan Ordked jetest och ålder för hörselskadans upptäckt fanns, liksom ett relativt
starkt samband mellan Ordkedjetest och grad av hörselnedsättning. Det fanns även ett visst
samband mellan grad av hörselnedsättning och ordläsningsprov OS120.
Slutsatser som kan dras utifrån studien är följande:
- undersökningsgruppen presterade överlag ett lägre resultat på läsuppgifter än
kontrollgruppen
- grad av hörselnedsättning påverkar i högre grad testresultaten än upptäcktsålder för
hörselskadan (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Dahl, Malin and Palmquist, Camilla
supervisor
organization
course
LOGM81 20021
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
language
Swedish
id
2968151
date added to LUP
2012-08-04 21:33:12
date last changed
2012-08-04 21:33:12
@misc{2968151,
  abstract     = {{Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförståelse, av kodning samt förståelse för
talat språk hos hörselskadade barn som går i hörselklass, årskurs 3 och 4. Ovanstående
språkliga områden jämfördes hos 14 barn med en sensorineural, bilateral, måttlig till svår
hörselnedsättning och 14 normalhörande barn. Ett annat syfte med undersökningen var att se
om åldern för hörselskadans upptäckt respektive grad av hörselnedsättning har ett samband
med resultaten på testen. Testema som användes är ordläsningstest (OS120),
meningsläsningstest (SL40), Ordked jetest samt Test For Reception of Grammar (TROG).
Gruppen med hörselskadade barn presterade överlag ett lägre resultat än gruppen med
normalhörande barn på alla test förutom TROG, där ingen skillnad fanns. En signifikant
skillnad förelåg mellan de två gruppernas resultat gällande meningsläsningsprov SL 40 medan
skillnaden på Ordked jetestet låg nära den uppsatta signifikansni vån. Vidare fanns en större
spridning gällande de hörselskadade barnens testresultat än de normalhörandes. Ett visst
samband mellan Ordked jetest och ålder för hörselskadans upptäckt fanns, liksom ett relativt
starkt samband mellan Ordkedjetest och grad av hörselnedsättning. Det fanns även ett visst
samband mellan grad av hörselnedsättning och ordläsningsprov OS120.
Slutsatser som kan dras utifrån studien är följande:
- undersökningsgruppen presterade överlag ett lägre resultat på läsuppgifter än
kontrollgruppen
- grad av hörselnedsättning påverkar i högre grad testresultaten än upptäcktsålder för
hörselskadan}},
  author       = {{Dahl, Malin and Palmquist, Camilla}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Läsförståelse, avkodning och förståelse för talat språk hos hörselskadade barn}},
  year         = {{2002}},
}