Utprövning av ett grammatiskt test baserat på processabilit
(1999) LOGM81 19991Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med foreliggande undersökning var att göra en utvärdering av en preliminär version av
ett grammatiskt test som bygger på processabilitetsteorin (Pienemann, 1998) for att se hur väl
det fungerar och for att ge forslag till eventuella omarbetningar infor det fortsatta arbetet med
testet. Ytterligare ett syfte var att undersöka humvida processabilitetsteorins
utvecklingsnivåer går att tillämpa på svenska forstaspråksinlärare. För detta testades 89
svenska, normalspråkiga barn i åldrarna 2;6- 6;0. Ett huvudresultat var att testet inte fungerar
optimalt i sin nuvarande utformning, men med vissa ändringar kan testet komma att bli till
stor nytta vid bedömning av barns grammatiska formåga. I nuläget behöver vissa uppgifter
och... (More) - Syftet med foreliggande undersökning var att göra en utvärdering av en preliminär version av
ett grammatiskt test som bygger på processabilitetsteorin (Pienemann, 1998) for att se hur väl
det fungerar och for att ge forslag till eventuella omarbetningar infor det fortsatta arbetet med
testet. Ytterligare ett syfte var att undersöka humvida processabilitetsteorins
utvecklingsnivåer går att tillämpa på svenska forstaspråksinlärare. För detta testades 89
svenska, normalspråkiga barn i åldrarna 2;6- 6;0. Ett huvudresultat var att testet inte fungerar
optimalt i sin nuvarande utformning, men med vissa ändringar kan testet komma att bli till
stor nytta vid bedömning av barns grammatiska formåga. I nuläget behöver vissa uppgifter
och bilder omarbetas eller ersättas med nya. Ett annat huvudresultat var att nivåerna i
processabilitetsteorin inte helt och hållet stämmer med svenska, normalspråkiga förskolebarns
tillägnande av grammatiska strukturer. Eftersom testet idag innehåller strukturer som är svåra
att elicitera var det dock svårt att få ett riktigt tillforlitligt resultat av i hur hög grad
processabilitetsteorins nivåer går att tillämpa på svenska forstaspråksinlärare. I vår
undersölming märktes emellertid tydligt att barnen kunde befinna sig på mer än en nivå
samtidigt samt att de ofta hoppade mellan nivåerna och ibland tillägnade sig en högre nivå
fore en lägre. Med denna utvärdering hoppas vi kunna bidra med viktig information som i
framtiden kan komma andra till godo både i forskningssammanhang och i klinisk verksamhet,
när det gäller framfor allt diagnostik, men på sikt även behandling av barn med grammatisk
språkstörning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/2968795
- author
- Karjalainen, Marie and Åbjörnsson, Ulrika
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 19991
- year
- 1999
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- language
- Swedish
- id
- 2968795
- date added to LUP
- 2012-08-07 17:38:05
- date last changed
- 2012-08-07 17:38:05
@misc{2968795, abstract = {{Syftet med foreliggande undersökning var att göra en utvärdering av en preliminär version av ett grammatiskt test som bygger på processabilitetsteorin (Pienemann, 1998) for att se hur väl det fungerar och for att ge forslag till eventuella omarbetningar infor det fortsatta arbetet med testet. Ytterligare ett syfte var att undersöka humvida processabilitetsteorins utvecklingsnivåer går att tillämpa på svenska forstaspråksinlärare. För detta testades 89 svenska, normalspråkiga barn i åldrarna 2;6- 6;0. Ett huvudresultat var att testet inte fungerar optimalt i sin nuvarande utformning, men med vissa ändringar kan testet komma att bli till stor nytta vid bedömning av barns grammatiska formåga. I nuläget behöver vissa uppgifter och bilder omarbetas eller ersättas med nya. Ett annat huvudresultat var att nivåerna i processabilitetsteorin inte helt och hållet stämmer med svenska, normalspråkiga förskolebarns tillägnande av grammatiska strukturer. Eftersom testet idag innehåller strukturer som är svåra att elicitera var det dock svårt att få ett riktigt tillforlitligt resultat av i hur hög grad processabilitetsteorins nivåer går att tillämpa på svenska forstaspråksinlärare. I vår undersölming märktes emellertid tydligt att barnen kunde befinna sig på mer än en nivå samtidigt samt att de ofta hoppade mellan nivåerna och ibland tillägnade sig en högre nivå fore en lägre. Med denna utvärdering hoppas vi kunna bidra med viktig information som i framtiden kan komma andra till godo både i forskningssammanhang och i klinisk verksamhet, när det gäller framfor allt diagnostik, men på sikt även behandling av barn med grammatisk språkstörning.}}, author = {{Karjalainen, Marie and Åbjörnsson, Ulrika}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Utprövning av ett grammatiskt test baserat på processabilit}}, year = {{1999}}, }