Kan en lärlingsutbildning medföra ett positivt arbetsmarknadsutfall?
(2012) NEKK01 20121Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Lärlingsutbildningen har sedan flera år tillbaka bedömts som ett bra verktyg för att få ungdomar att lära ett yrke. Genom utbildningen ger det praktiska arbetet ett medvetet förhållningssätt hur tillverkningen ska genomföras för att nå den slutliga produkten. Tack vare lärlingsutbildningen utvecklas on-‐the-‐job training, dvs. den process som ökar kunskapen, produktiviteten och arbetslivserfarenheten. Detta medför att individerna blir attraktivare på arbetsmarknaden och förenklar inträdet för dessa ungdomar.
Problematiken med ungdomsarbetslösheten har lett till att de länder som har en längre erfarenhet av lärlingsutbildningen även integrerat den i sitt skolsystem. Syftet är att fånga upp de elever som är omotiverade till att utbilda... (More) - Lärlingsutbildningen har sedan flera år tillbaka bedömts som ett bra verktyg för att få ungdomar att lära ett yrke. Genom utbildningen ger det praktiska arbetet ett medvetet förhållningssätt hur tillverkningen ska genomföras för att nå den slutliga produkten. Tack vare lärlingsutbildningen utvecklas on-‐the-‐job training, dvs. den process som ökar kunskapen, produktiviteten och arbetslivserfarenheten. Detta medför att individerna blir attraktivare på arbetsmarknaden och förenklar inträdet för dessa ungdomar.
Problematiken med ungdomsarbetslösheten har lett till att de länder som har en längre erfarenhet av lärlingsutbildningen även integrerat den i sitt skolsystem. Syftet är att fånga upp de elever som är omotiverade till att utbilda sig och som har en högre risk att avsluta sin utbildning tidigare. Avslutar eleverna utbildningen är risken större att de hamnar i en långvarig arbetslöshet. Här visar forskning på att tidigt insatta åtgärder kan förebygga detta scenario.
Men för att lärlingsutbildningen ska ge ett positivt arbetsmarknadsutfall, krävs det att flertalet faktorer samverkar och med strikta riktlinjer mellan arbetslivet och skolan. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3051439
- author
- Johnsson, Ann-Sofie LU
- supervisor
- organization
- course
- NEKK01 20121
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Lärlingsutbildning, Ungdomsarbetslöshet, Minimilön, On-the-job training.
- language
- Swedish
- id
- 3051439
- date added to LUP
- 2012-09-27 12:54:26
- date last changed
- 2012-09-27 12:54:26
@misc{3051439, abstract = {{Lärlingsutbildningen har sedan flera år tillbaka bedömts som ett bra verktyg för att få ungdomar att lära ett yrke. Genom utbildningen ger det praktiska arbetet ett medvetet förhållningssätt hur tillverkningen ska genomföras för att nå den slutliga produkten. Tack vare lärlingsutbildningen utvecklas on-‐the-‐job training, dvs. den process som ökar kunskapen, produktiviteten och arbetslivserfarenheten. Detta medför att individerna blir attraktivare på arbetsmarknaden och förenklar inträdet för dessa ungdomar. Problematiken med ungdomsarbetslösheten har lett till att de länder som har en längre erfarenhet av lärlingsutbildningen även integrerat den i sitt skolsystem. Syftet är att fånga upp de elever som är omotiverade till att utbilda sig och som har en högre risk att avsluta sin utbildning tidigare. Avslutar eleverna utbildningen är risken större att de hamnar i en långvarig arbetslöshet. Här visar forskning på att tidigt insatta åtgärder kan förebygga detta scenario. Men för att lärlingsutbildningen ska ge ett positivt arbetsmarknadsutfall, krävs det att flertalet faktorer samverkar och med strikta riktlinjer mellan arbetslivet och skolan.}}, author = {{Johnsson, Ann-Sofie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan en lärlingsutbildning medföra ett positivt arbetsmarknadsutfall?}}, year = {{2012}}, }