När utseendet har betydelse
(2012) HARH16 20122Department of Business Law
- Abstract (Swedish)
- I samband med Södersjukhusets jobbannons från februari i år där Tv-seriesnygga sjuksköterskor söktes dök frågan upp huruvida arbetsgivaren kan ställa krav på arbetstagarnas utseende. Vilken rätt arbetsgivare faktiskt har att ställa krav på arbetstagarnas och arbetssökarnas utseende finns inte direkt uttryckt i lag. Istället finns det lagar och praxis som snarare hindrar arbetsgivaren att ställa vilka krav han vill. En lag som begränsar arbetsgivaren är diskrimineringslagen. Arbetsgivaren får som huvudregel inte ställa utseendemässiga krav om de bryter mot diskrimineringsförbudet, t.ex. krav på viss etnicitet. Ytterligare lagar som påverkar arbetsgivarens utseendemässiga kriterier är b.la. arbetsmiljölagen, regeringsformen,... (More)
- I samband med Södersjukhusets jobbannons från februari i år där Tv-seriesnygga sjuksköterskor söktes dök frågan upp huruvida arbetsgivaren kan ställa krav på arbetstagarnas utseende. Vilken rätt arbetsgivare faktiskt har att ställa krav på arbetstagarnas och arbetssökarnas utseende finns inte direkt uttryckt i lag. Istället finns det lagar och praxis som snarare hindrar arbetsgivaren att ställa vilka krav han vill. En lag som begränsar arbetsgivaren är diskrimineringslagen. Arbetsgivaren får som huvudregel inte ställa utseendemässiga krav om de bryter mot diskrimineringsförbudet, t.ex. krav på viss etnicitet. Ytterligare lagar som påverkar arbetsgivarens utseendemässiga kriterier är b.la. arbetsmiljölagen, regeringsformen, personuppgiftslagen och lagen om offentlig anställning.
Huruvida arbetsgivaren har möjlighet att ställa krav på arbetstagarnas och arbetssökarnas utseende kan i första hand hänvisas till det enskilda fallet. Något som har betydelse är om kriterierna vid anställningsprocessen ställs inom privat eller offentlig sektor. 4 § LOA begränsar arbetsgivaren inom offentlig sektor till att endast fästa avseende vid sakliga grunder till skillnad från den privata sektorn där fri anställningsrätt råder. Vidare beror det på huruvida utseendekraven är subjektiva, d.v.s. om det är vad arbetsgivaren föredrar, eller om de har ett bakomliggande objektivt syfte, t.ex. som inom vården där krav på kortärmat ställs för att förhindra smittspridning.
Även om utseendefrågan kopplas till det enskilda fallet går det att fastställa mer övergripande lagar och regler. Generellt kan sägas att arbetsgivaren har möjlighet att ställa vilka utseendemässiga krav han vill, förutsatt att dessa inte strider mot lag eller avtal. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3165124
- author
- Hellsén, Madeleine LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Arbetsgivarens rätt att ställa krav på arbetstagarens och arbetssökandens utseende
- course
- HARH16 20122
- year
- 2012
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- utseende yrkeskrav arbetsklädsel arbetsgivare arbetstagare arbetssökande
- language
- Swedish
- id
- 3165124
- date added to LUP
- 2012-11-14 13:57:21
- date last changed
- 2012-11-14 13:57:21
@misc{3165124, abstract = {{I samband med Södersjukhusets jobbannons från februari i år där Tv-seriesnygga sjuksköterskor söktes dök frågan upp huruvida arbetsgivaren kan ställa krav på arbetstagarnas utseende. Vilken rätt arbetsgivare faktiskt har att ställa krav på arbetstagarnas och arbetssökarnas utseende finns inte direkt uttryckt i lag. Istället finns det lagar och praxis som snarare hindrar arbetsgivaren att ställa vilka krav han vill. En lag som begränsar arbetsgivaren är diskrimineringslagen. Arbetsgivaren får som huvudregel inte ställa utseendemässiga krav om de bryter mot diskrimineringsförbudet, t.ex. krav på viss etnicitet. Ytterligare lagar som påverkar arbetsgivarens utseendemässiga kriterier är b.la. arbetsmiljölagen, regeringsformen, personuppgiftslagen och lagen om offentlig anställning. Huruvida arbetsgivaren har möjlighet att ställa krav på arbetstagarnas och arbetssökarnas utseende kan i första hand hänvisas till det enskilda fallet. Något som har betydelse är om kriterierna vid anställningsprocessen ställs inom privat eller offentlig sektor. 4 § LOA begränsar arbetsgivaren inom offentlig sektor till att endast fästa avseende vid sakliga grunder till skillnad från den privata sektorn där fri anställningsrätt råder. Vidare beror det på huruvida utseendekraven är subjektiva, d.v.s. om det är vad arbetsgivaren föredrar, eller om de har ett bakomliggande objektivt syfte, t.ex. som inom vården där krav på kortärmat ställs för att förhindra smittspridning. Även om utseendefrågan kopplas till det enskilda fallet går det att fastställa mer övergripande lagar och regler. Generellt kan sägas att arbetsgivaren har möjlighet att ställa vilka utseendemässiga krav han vill, förutsatt att dessa inte strider mot lag eller avtal.}}, author = {{Hellsén, Madeleine}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{När utseendet har betydelse}}, year = {{2012}}, }