Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"Bli inte stressad, det är bara en prestationsmätning"

Ljungkvist, Linda and Linné, Åsa (2012)
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Syftet med vår studie är att undersöka hur tre prestationsmått; budget, försäljning och mätningar av servicekvalitet påverkar individernas uppfattning av krav, kontroll och support och därigenom individernas stressnivå. En kvalitativ undersökningsmetod samt en abduktiv datainsamlingsmetod har använts i studien.
Den teoretiska referensramen utgörs av relevanta teorier kring prestationsmått och arbetsrelaterad stress.
Empirin i studien utgörs av 6 semi-strukturerade intervjuer med butikschefer i konfektionsbranschen.
Studiens slutsats är att samtliga prestationsmått; budget, försäljningsmätningar och mätningar av servicekvalitet, påverkar hur individerna uppfattar de tre faktorerna krav, kontroll och support. Kontroll och support modererar... (More)
Syftet med vår studie är att undersöka hur tre prestationsmått; budget, försäljning och mätningar av servicekvalitet påverkar individernas uppfattning av krav, kontroll och support och därigenom individernas stressnivå. En kvalitativ undersökningsmetod samt en abduktiv datainsamlingsmetod har använts i studien.
Den teoretiska referensramen utgörs av relevanta teorier kring prestationsmått och arbetsrelaterad stress.
Empirin i studien utgörs av 6 semi-strukturerade intervjuer med butikschefer i konfektionsbranschen.
Studiens slutsats är att samtliga prestationsmått; budget, försäljningsmätningar och mätningar av servicekvalitet, påverkar hur individerna uppfattar de tre faktorerna krav, kontroll och support. Kontroll och support modererar kraven och därmed i förlängningen stressnivån. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Ljungkvist, Linda and Linné, Åsa
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
prestationsmått, krav-kontroll-support-modellen, arbetsrelaterad stress, budget, försäljning, servicekvalitet
language
Swedish
id
3166366
date added to LUP
2012-11-10 00:00:00
date last changed
2018-10-18 10:23:22
@misc{3166366,
  abstract     = {{Syftet med vår studie är att undersöka hur tre prestationsmått; budget, försäljning och mätningar av servicekvalitet påverkar individernas uppfattning av krav, kontroll och support och därigenom individernas stressnivå. En kvalitativ undersökningsmetod samt en abduktiv datainsamlingsmetod har använts i studien.
Den teoretiska referensramen utgörs av relevanta teorier kring prestationsmått och arbetsrelaterad stress.
Empirin i studien utgörs av 6 semi-strukturerade intervjuer med butikschefer i konfektionsbranschen.
Studiens slutsats är att samtliga prestationsmått; budget, försäljningsmätningar och mätningar av servicekvalitet, påverkar hur individerna uppfattar de tre faktorerna krav, kontroll och support. Kontroll och support modererar kraven och därmed i förlängningen stressnivån.}},
  author       = {{Ljungkvist, Linda and Linné, Åsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"Bli inte stressad, det är bara en prestationsmätning"}},
  year         = {{2012}},
}