Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Framgångsfaktorer för drift och underhåll i anläggningsbranschen

Dymling, Patrik LU (2012) In TVBP VBEM01 20121
Civil Engineering (M.Sc.Eng.)
Department of Construction Sciences
Abstract (Swedish)
Syftet med detta examensarbete var att identifiera och undersöka kritiska framgångsfaktorer för underhållet av vägar samt att jämföra dessa faktorer mot Trafikverkets verksamhet. Därefter utvärderades Trafikverkets verksamhet baserat på denna jämförelse. Av detta skulle det framgå vilka styrkor och svagheter Trafikverkets drift- och underhållsverksamhet har baserat på framgångsfaktorer i det teoretiska balanserade styrkortet.
I arbetet genomfördes en studie med Trafikverket som fallföretag. Kritiska framgångsfaktorer togs fram genom en studie av det balanserade styrkortet av Kaplan & Norton. Detta styrkort anpassades sedan till fallföretagets förutsättningar och jämfördes med fallföretagets verksamhet. Studien av fallföretaget genomfördes... (More)
Syftet med detta examensarbete var att identifiera och undersöka kritiska framgångsfaktorer för underhållet av vägar samt att jämföra dessa faktorer mot Trafikverkets verksamhet. Därefter utvärderades Trafikverkets verksamhet baserat på denna jämförelse. Av detta skulle det framgå vilka styrkor och svagheter Trafikverkets drift- och underhållsverksamhet har baserat på framgångsfaktorer i det teoretiska balanserade styrkortet.
I arbetet genomfördes en studie med Trafikverket som fallföretag. Kritiska framgångsfaktorer togs fram genom en studie av det balanserade styrkortet av Kaplan & Norton. Detta styrkort anpassades sedan till fallföretagets förutsättningar och jämfördes med fallföretagets verksamhet. Studien av fallföretaget genomfördes genom intervjuer med anställda och litteraturstudier av interna styrande dokument.
Studien kunde dra som slutsats att Trafikverket genomför ett bra arbete inom många områden men det finns fyra betydande problemområden vilka framgått i undersökningen. Dessa problemområden består av brister i uppföljningsarbeten, intern kommunikation, IT-systemen och slutligen tillämpning av egen styrkortsmodell. Trafikverket har problem med uppföljningsarbete av både leveranser från externa parter och av intern produktivitet. Den interna kommunikationen karaktäriseras av problem mellan gränssnitt i en uppdelad organisation. IT-systemens brister representeras av en spretig infrastruktur med varierande kvalitet och användarvänlighet. Det slutliga problemet visar sig i tillämpningen av Trafikverkets egna styrkortsmodell. Denna styrkortsmodell är beskriven likt ett balanserat styrkort men viktiga pelare för Kaplan & Nortons modell saknas helt vid tillämpningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Dymling, Patrik LU
supervisor
organization
course
VBEM01 20121
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
publication/series
TVBP
report number
TVBP-5445
language
Swedish
additional info
Handledare: Stefan Olander (Helena Halvar)
Examinator: Anne Landin
id
3288098
date added to LUP
2013-01-08 09:35:31
date last changed
2019-12-11 10:51:30
@misc{3288098,
  abstract     = {{Syftet med detta examensarbete var att identifiera och undersöka kritiska framgångsfaktorer för underhållet av vägar samt att jämföra dessa faktorer mot Trafikverkets verksamhet. Därefter utvärderades Trafikverkets verksamhet baserat på denna jämförelse. Av detta skulle det framgå vilka styrkor och svagheter Trafikverkets drift- och underhållsverksamhet har baserat på framgångsfaktorer i det teoretiska balanserade styrkortet.
I arbetet genomfördes en studie med Trafikverket som fallföretag. Kritiska framgångsfaktorer togs fram genom en studie av det balanserade styrkortet av Kaplan & Norton. Detta styrkort anpassades sedan till fallföretagets förutsättningar och jämfördes med fallföretagets verksamhet. Studien av fallföretaget genomfördes genom intervjuer med anställda och litteraturstudier av interna styrande dokument.
Studien kunde dra som slutsats att Trafikverket genomför ett bra arbete inom många områden men det finns fyra betydande problemområden vilka framgått i undersökningen. Dessa problemområden består av brister i uppföljningsarbeten, intern kommunikation, IT-systemen och slutligen tillämpning av egen styrkortsmodell. Trafikverket har problem med uppföljningsarbete av både leveranser från externa parter och av intern produktivitet. Den interna kommunikationen karaktäriseras av problem mellan gränssnitt i en uppdelad organisation. IT-systemens brister representeras av en spretig infrastruktur med varierande kvalitet och användarvänlighet. Det slutliga problemet visar sig i tillämpningen av Trafikverkets egna styrkortsmodell. Denna styrkortsmodell är beskriven likt ett balanserat styrkort men viktiga pelare för Kaplan & Nortons modell saknas helt vid tillämpningen.}},
  author       = {{Dymling, Patrik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{TVBP}},
  title        = {{Framgångsfaktorer för drift och underhåll i anläggningsbranschen}},
  year         = {{2012}},
}