Ett köpcentrums varumärkes påverkan på fastighetsvärdet
(2007) In TVBP VBE820 20071Construction Management
Civil Engineering (M.Sc.Eng.)
- Abstract (Swedish)
- Betydande investeringar görs idag i fastigheter som innehåller handel.
En tydlig utveckling sker i svenska städer där handeln utvecklar sig
inom starka externhandelsområden och där cityhandel samtidigt stärks.
De svenska investerarna har fått konkurrens av större internationella
placerare vilket har gjort att värdet på svenska köpcentrum har stigit.
Priset, mätt i direktavkastning, har under de senaste året/-n ökat
dramatiskt exemplifierat under december månad 2006 av ett uppmärksammat
förvärv av Sturegallerian i Stockholm.
Värderingen av köpcentrum innehåller många olika variabler Kunskapen
och instrumenten att värdera ett köpcentrum är inte i tillräcklig
grad utvecklad vilket bland annat visar sig i att svenska auktoriserade
... (More) - Betydande investeringar görs idag i fastigheter som innehåller handel.
En tydlig utveckling sker i svenska städer där handeln utvecklar sig
inom starka externhandelsområden och där cityhandel samtidigt stärks.
De svenska investerarna har fått konkurrens av större internationella
placerare vilket har gjort att värdet på svenska köpcentrum har stigit.
Priset, mätt i direktavkastning, har under de senaste året/-n ökat
dramatiskt exemplifierat under december månad 2006 av ett uppmärksammat
förvärv av Sturegallerian i Stockholm.
Värderingen av köpcentrum innehåller många olika variabler Kunskapen
och instrumenten att värdera ett köpcentrum är inte i tillräcklig
grad utvecklad vilket bland annat visar sig i att svenska auktoriserade
värderingsföretag ofta kompletterar sin kompetens med ”köpcentrumspecialister”.
Att utveckla fastighetsvärdet i ett köpcentrum innebär ofta, om inte
alltid, att öka hyresintäkterna antingen genom högre hyror från befintliga
ytor eller genom att effektivisera genom att skapa fler uthyrningsbara
enheter.
”Hyresbetalningsvilligheten” står alltid i relation till den försäljning
som hyresgästen tror sig kunna få. I värderingen av etableringen står
också vilken image etableringen kan få för hyresgästen och betalningsvilligheten
ökar i takt med vilket varumärke som hyresgästen uppfattar
att centrat har.
Syftet är att undersöka hur mycket varumärkespositionering och
strategiska beslut om ett köpcentrums varumärke kan inverka på
fastighetsvärdet. Är det värt att satsa på? Det tydligaste exemplet är NK,
Nordiska Kompaniet. NK står för exklusivitet och dyra priser. Prestigen
i att ha en butik i NK ökar efterfrågan på lokaler och möjliggör således
ett högre hyresuttag. Således ökar värdet på fastigheten.
Arbetet skall baseras på litteraturstudier, intervjuer och en enkät. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3327229
- author
- Malmberg, Markus
- supervisor
- organization
- course
- VBE820 20071
- year
- 2007
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- publication/series
- TVBP
- report number
- TVBP--5332
- language
- Swedish
- id
- 3327229
- date added to LUP
- 2013-01-08 11:41:39
- date last changed
- 2013-01-08 11:41:39
@misc{3327229, abstract = {{Betydande investeringar görs idag i fastigheter som innehåller handel. En tydlig utveckling sker i svenska städer där handeln utvecklar sig inom starka externhandelsområden och där cityhandel samtidigt stärks. De svenska investerarna har fått konkurrens av större internationella placerare vilket har gjort att värdet på svenska köpcentrum har stigit. Priset, mätt i direktavkastning, har under de senaste året/-n ökat dramatiskt exemplifierat under december månad 2006 av ett uppmärksammat förvärv av Sturegallerian i Stockholm. Värderingen av köpcentrum innehåller många olika variabler Kunskapen och instrumenten att värdera ett köpcentrum är inte i tillräcklig grad utvecklad vilket bland annat visar sig i att svenska auktoriserade värderingsföretag ofta kompletterar sin kompetens med ”köpcentrumspecialister”. Att utveckla fastighetsvärdet i ett köpcentrum innebär ofta, om inte alltid, att öka hyresintäkterna antingen genom högre hyror från befintliga ytor eller genom att effektivisera genom att skapa fler uthyrningsbara enheter. ”Hyresbetalningsvilligheten” står alltid i relation till den försäljning som hyresgästen tror sig kunna få. I värderingen av etableringen står också vilken image etableringen kan få för hyresgästen och betalningsvilligheten ökar i takt med vilket varumärke som hyresgästen uppfattar att centrat har. Syftet är att undersöka hur mycket varumärkespositionering och strategiska beslut om ett köpcentrums varumärke kan inverka på fastighetsvärdet. Är det värt att satsa på? Det tydligaste exemplet är NK, Nordiska Kompaniet. NK står för exklusivitet och dyra priser. Prestigen i att ha en butik i NK ökar efterfrågan på lokaler och möjliggör således ett högre hyresuttag. Således ökar värdet på fastigheten. Arbetet skall baseras på litteraturstudier, intervjuer och en enkät.}}, author = {{Malmberg, Markus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{TVBP}}, title = {{Ett köpcentrums varumärkes påverkan på fastighetsvärdet}}, year = {{2007}}, }