Strategisk partnering - ett samarbete mellan entreprenör och underentreprenör
(2007) In TVBP VBE820 20062Construction Management
Civil Engineering (M.Sc.Eng.)
- Abstract (Swedish)
- Den svenska bygg- och fastighetsbranschen har under det senaste året
kritiserats för brist på nytänkande. Kritiken menar på att branschen är
förändringsobenägen och statisk. Bygg- och fastighetsbranschen började med
att ta fram nya arbetsmetoder i början av 2000-talet undvika dagens problem
med höga kostnader, brist på tillit samt kvalitets- och miljöproblem i
byggandet.
Resultatet blev en ny samarbetsform vid namn partnering. Partnering
innebär främst att arbeta i en grupp där de viktiga intressenterna i projektet
arbetar med öppenhet, förtroende och tillit mot ett gemensamt mål, nämligen
att åstadkomma ökat mervärde och kundnytta för beställaren. Partnering idag
har gått från att vara en samverkansform till att bli en etablerad... (More) - Den svenska bygg- och fastighetsbranschen har under det senaste året
kritiserats för brist på nytänkande. Kritiken menar på att branschen är
förändringsobenägen och statisk. Bygg- och fastighetsbranschen började med
att ta fram nya arbetsmetoder i början av 2000-talet undvika dagens problem
med höga kostnader, brist på tillit samt kvalitets- och miljöproblem i
byggandet.
Resultatet blev en ny samarbetsform vid namn partnering. Partnering
innebär främst att arbeta i en grupp där de viktiga intressenterna i projektet
arbetar med öppenhet, förtroende och tillit mot ett gemensamt mål, nämligen
att åstadkomma ökat mervärde och kundnytta för beställaren. Partnering idag
har gått från att vara en samverkansform till att bli en etablerad arbetsprocess.
Det finns två olika sorters partnering, projektpartnering och strategisk
partnering. Vid strategisk partnering vill man få upprepningseffekter, dvs. att
samma team får bygga likartade projekt över tiden och därmed genom att
samla på sig erfarenhet, sänka projektkostnaden från projekt till projekt.
Avsikten med detta arbete är ta fram ett underlag för ett samarbete mellan
entreprenör och underentreprenörer. Fokusen skall ligga på stora underentreprenörer
alltså installatörer, exempelvis: VVS, rörläggare, el och vatten.
Anledningen till detta är att i dagens läge är installationer på väg att ta 50
procent av den totala produktionskostnaden. Dessutom har installatörerna den
största påverkan på byggnadernas miljö, inneklimat och inte minst framtida
drift och underhållskostnader.
Metoden som kommer att utnyttjas i detta arbete är i form av litteraturstudier,
jämförelser mellan några fallstudier och intervjuer med berörda parter.
Målet är att ta fram ett vinna-vinna koncept för Frågor som kommer att tas upp
är bland annat:
· Vad krävs för förändring?
· Hur ska relationer byggas upp?
· Hur når man kortare byggtider och bättre resultat? (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3327592
- author
- Aghvami, Reza
- supervisor
- organization
- course
- VBE820 20062
- year
- 2007
- type
- H3 - Professional qualifications (4 Years - )
- subject
- publication/series
- TVBP
- report number
- TVBP-5327
- language
- Swedish
- id
- 3327592
- date added to LUP
- 2013-01-08 11:05:18
- date last changed
- 2013-01-08 11:05:18
@misc{3327592, abstract = {{Den svenska bygg- och fastighetsbranschen har under det senaste året kritiserats för brist på nytänkande. Kritiken menar på att branschen är förändringsobenägen och statisk. Bygg- och fastighetsbranschen började med att ta fram nya arbetsmetoder i början av 2000-talet undvika dagens problem med höga kostnader, brist på tillit samt kvalitets- och miljöproblem i byggandet. Resultatet blev en ny samarbetsform vid namn partnering. Partnering innebär främst att arbeta i en grupp där de viktiga intressenterna i projektet arbetar med öppenhet, förtroende och tillit mot ett gemensamt mål, nämligen att åstadkomma ökat mervärde och kundnytta för beställaren. Partnering idag har gått från att vara en samverkansform till att bli en etablerad arbetsprocess. Det finns två olika sorters partnering, projektpartnering och strategisk partnering. Vid strategisk partnering vill man få upprepningseffekter, dvs. att samma team får bygga likartade projekt över tiden och därmed genom att samla på sig erfarenhet, sänka projektkostnaden från projekt till projekt. Avsikten med detta arbete är ta fram ett underlag för ett samarbete mellan entreprenör och underentreprenörer. Fokusen skall ligga på stora underentreprenörer alltså installatörer, exempelvis: VVS, rörläggare, el och vatten. Anledningen till detta är att i dagens läge är installationer på väg att ta 50 procent av den totala produktionskostnaden. Dessutom har installatörerna den största påverkan på byggnadernas miljö, inneklimat och inte minst framtida drift och underhållskostnader. Metoden som kommer att utnyttjas i detta arbete är i form av litteraturstudier, jämförelser mellan några fallstudier och intervjuer med berörda parter. Målet är att ta fram ett vinna-vinna koncept för Frågor som kommer att tas upp är bland annat: · Vad krävs för förändring? · Hur ska relationer byggas upp? · Hur når man kortare byggtider och bättre resultat?}}, author = {{Aghvami, Reza}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{TVBP}}, title = {{Strategisk partnering - ett samarbete mellan entreprenör och underentreprenör}}, year = {{2007}}, }