Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

PR-byrån -Den tredje statsmaktens död?

Svensson, Martin LU and Hellqvist, Erik LU (2013) STVA22 20122
Department of Political Science
Abstract (Swedish)
En PR-byrå erbjuder vem som helst en bred palett av tjänster som syftar till
att denne någon får mer utrymme på den politiska dagordningen. Utrymmet
används för att bilda opinion i den riktning denne någon, också känd som
kunden, vill.
Nyss sagda kan vara problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. PRbyrån
erbjuder nämligen inte sina tjänster gratis. Den politiska dagordningen
riskerar därmed att förbehållas en viss kategori av aktörer, de resursstarkare.
Media är många gånger PR-byråns främsta kanal och används som ett medel
för ökad trovärdighet. Samtidigt framhålls gärna oberoende och fri media som
en förutsättning för demokrati.
Med hjälp av Gramsci och dennes teori om den kulturella hegemonin
ger vi här ett perspektiv på... (More)
En PR-byrå erbjuder vem som helst en bred palett av tjänster som syftar till
att denne någon får mer utrymme på den politiska dagordningen. Utrymmet
används för att bilda opinion i den riktning denne någon, också känd som
kunden, vill.
Nyss sagda kan vara problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. PRbyrån
erbjuder nämligen inte sina tjänster gratis. Den politiska dagordningen
riskerar därmed att förbehållas en viss kategori av aktörer, de resursstarkare.
Media är många gånger PR-byråns främsta kanal och används som ett medel
för ökad trovärdighet. Samtidigt framhålls gärna oberoende och fri media som
en förutsättning för demokrati.
Med hjälp av Gramsci och dennes teori om den kulturella hegemonin
ger vi här ett perspektiv på medias roll i den nyliberala demokratin. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson, Martin LU and Hellqvist, Erik LU
supervisor
organization
course
STVA22 20122
year
type
L2 - 2nd term paper (old degree order)
subject
keywords
Demokrati, hegemoni, media, nyliberalism, PR
language
Swedish
id
3350698
date added to LUP
2013-02-05 11:46:09
date last changed
2013-02-05 11:46:09
@misc{3350698,
  abstract     = {{En PR-byrå erbjuder vem som helst en bred palett av tjänster som syftar till
att denne någon får mer utrymme på den politiska dagordningen. Utrymmet
används för att bilda opinion i den riktning denne någon, också känd som
kunden, vill.
Nyss sagda kan vara problematiskt ur ett demokratiskt perspektiv. PRbyrån
erbjuder nämligen inte sina tjänster gratis. Den politiska dagordningen
riskerar därmed att förbehållas en viss kategori av aktörer, de resursstarkare.
Media är många gånger PR-byråns främsta kanal och används som ett medel
för ökad trovärdighet. Samtidigt framhålls gärna oberoende och fri media som
en förutsättning för demokrati.
Med hjälp av Gramsci och dennes teori om den kulturella hegemonin
ger vi här ett perspektiv på medias roll i den nyliberala demokratin.}},
  author       = {{Svensson, Martin and Hellqvist, Erik}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{PR-byrån -Den tredje statsmaktens död?}},
  year         = {{2013}},
}