Ledarverkstan: En ledarskapskurs om evidensbaserat ledarskap: Kan den evidensbeläggas?
(2013) PSYK01 20121Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Syftet med uppsatsen var att undersöka om en ledarskapskurs med fokus på evidensbaserat ledarskap gav någon mätbar effekt. Utformningen av kursinnehållet är baserat på ett antal forskares (Bandura, 1977; Dweck, 2008; Wheelan, 1990; mfl.) resultat och teorier gällande ledarskap och grupprocesser. Kursen är indelad i nio moduler till vilka en enkät konstruerats med frågor som delats in i nio motsvarande dimensioner. Särskilt intresse fanns att se om en attitydförändring avseende kursdeltagarnas inställning till ledarskap som en egenskap - någonting man är eller ett beteende – någonting man gör skett under kursen. Dessa dimensioner och attityder mättes genom självskattningar genomförda av kursdeltagarna (för- och eftermätning). Signifikant... (More)
- Syftet med uppsatsen var att undersöka om en ledarskapskurs med fokus på evidensbaserat ledarskap gav någon mätbar effekt. Utformningen av kursinnehållet är baserat på ett antal forskares (Bandura, 1977; Dweck, 2008; Wheelan, 1990; mfl.) resultat och teorier gällande ledarskap och grupprocesser. Kursen är indelad i nio moduler till vilka en enkät konstruerats med frågor som delats in i nio motsvarande dimensioner. Särskilt intresse fanns att se om en attitydförändring avseende kursdeltagarnas inställning till ledarskap som en egenskap - någonting man är eller ett beteende – någonting man gör skett under kursen. Dessa dimensioner och attityder mättes genom självskattningar genomförda av kursdeltagarna (för- och eftermätning). Signifikant förändring i kursens tänkta riktning klarlades i fyra av nio kursmoduler samt attityden om ledarskap som beteende eller egenskap. Relevansen av resultaten diskuteras med slutsats om att reell förbättring eventuellt kan ses i två eller tre dimensioner. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3405032
- author
- Rosén, Hannes LU
- supervisor
- organization
- course
- PSYK01 20121
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Evidensbaserat ledarskap, ledarskapsutbildning, effekt av ledarskapskurs, psykologifabriken, ledarverkstan.
- language
- Swedish
- id
- 3405032
- date added to LUP
- 2013-01-31 16:10:28
- date last changed
- 2013-01-31 16:10:28
@misc{3405032, abstract = {{Syftet med uppsatsen var att undersöka om en ledarskapskurs med fokus på evidensbaserat ledarskap gav någon mätbar effekt. Utformningen av kursinnehållet är baserat på ett antal forskares (Bandura, 1977; Dweck, 2008; Wheelan, 1990; mfl.) resultat och teorier gällande ledarskap och grupprocesser. Kursen är indelad i nio moduler till vilka en enkät konstruerats med frågor som delats in i nio motsvarande dimensioner. Särskilt intresse fanns att se om en attitydförändring avseende kursdeltagarnas inställning till ledarskap som en egenskap - någonting man är eller ett beteende – någonting man gör skett under kursen. Dessa dimensioner och attityder mättes genom självskattningar genomförda av kursdeltagarna (för- och eftermätning). Signifikant förändring i kursens tänkta riktning klarlades i fyra av nio kursmoduler samt attityden om ledarskap som beteende eller egenskap. Relevansen av resultaten diskuteras med slutsats om att reell förbättring eventuellt kan ses i två eller tre dimensioner.}}, author = {{Rosén, Hannes}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Ledarverkstan: En ledarskapskurs om evidensbaserat ledarskap: Kan den evidensbeläggas?}}, year = {{2013}}, }