Vårdslös finansiell rådgivning - Vilket skydd har en konsument som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning?
(2013) HARH10 20131Department of Business Law
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen undersöker vilket skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning. Genom att undersöka vilka rekvisit som skall vara uppfyllda för att lagen skall vara tillämplig och vilka aktsamhetskrav en rådgivare skall iaktta återges en bild av gällande rätt avseende finansiell rådgivning. Vidare redogörs för de påföljder som kan inträffa ifall en rådgivare inte uppfyller de aktsamhetskrav som lagen anger samt något om tillsynsfunktionen. Stor vikt läggs vid att ge en rättvisande bild av hela rådgivningsprocessen då finansiell rådgivning är ett komplext område som förändras i stor grad.
Sammanfattningsvis så är slutsatsen att det skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell... (More) - Uppsatsen undersöker vilket skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning. Genom att undersöka vilka rekvisit som skall vara uppfyllda för att lagen skall vara tillämplig och vilka aktsamhetskrav en rådgivare skall iaktta återges en bild av gällande rätt avseende finansiell rådgivning. Vidare redogörs för de påföljder som kan inträffa ifall en rådgivare inte uppfyller de aktsamhetskrav som lagen anger samt något om tillsynsfunktionen. Stor vikt läggs vid att ge en rättvisande bild av hela rådgivningsprocessen då finansiell rådgivning är ett komplext område som förändras i stor grad.
Sammanfattningsvis så är slutsatsen att det skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning är den ersättning som kan utgå enligt 6§ LFR vid skadeståndstalan. 6§ LFR är aktuell förutsatt att 7§ LFR regler om reklamation- och preskriptionstid beaktas. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3628846
- author
- Wänehag, Gustav LU
- supervisor
-
- Axel Hilling LU
- organization
- course
- HARH10 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Finansiell rådgivning, vårdslös finansiell rådgivning, handelsrätt, lagen om finansiell rådgivning till konsumenter, skadestånd
- language
- Swedish
- id
- 3628846
- date added to LUP
- 2013-04-03 14:22:13
- date last changed
- 2013-04-03 14:22:13
@misc{3628846, abstract = {{Uppsatsen undersöker vilket skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning. Genom att undersöka vilka rekvisit som skall vara uppfyllda för att lagen skall vara tillämplig och vilka aktsamhetskrav en rådgivare skall iaktta återges en bild av gällande rätt avseende finansiell rådgivning. Vidare redogörs för de påföljder som kan inträffa ifall en rådgivare inte uppfyller de aktsamhetskrav som lagen anger samt något om tillsynsfunktionen. Stor vikt läggs vid att ge en rättvisande bild av hela rådgivningsprocessen då finansiell rådgivning är ett komplext område som förändras i stor grad. Sammanfattningsvis så är slutsatsen att det skydd en konsument har som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning är den ersättning som kan utgå enligt 6§ LFR vid skadeståndstalan. 6§ LFR är aktuell förutsatt att 7§ LFR regler om reklamation- och preskriptionstid beaktas.}}, author = {{Wänehag, Gustav}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vårdslös finansiell rådgivning - Vilket skydd har en konsument som anser sig blivit utsatt för vårdslös finansiell rådgivning?}}, year = {{2013}}, }