Lexikal förmåga och användning hos arabisk-svenska barn med och utan språkstörning
(2012) LOGM81 20121Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- De senaste decennierna har invandringen till Sverige ökat och många av remisserna till logopedmottagningar idag gäller flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning. Forskning har från början varit inriktad på grammatik och fonologi, medan lexikon länge var ett försummat område. Först på senare år har forskning om lexikon börjat ta fart. I denna uppsats behandlas flerspråkighet och lexikon då uppsatsförfattarna testar lexikal förmåga hos arabisk-svenska barn med- och utan språkstörning. Fyra frågeställningar bildar utgångspunkt för uppsatsen.
Barnen som deltog i denna undersökning var mellan 6-9 år som alla hade gått i svensk förskola/skola i minst två år. Testning gjordes med ett testbatteri som består av ett flertal lexikala och... (More) - De senaste decennierna har invandringen till Sverige ökat och många av remisserna till logopedmottagningar idag gäller flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning. Forskning har från början varit inriktad på grammatik och fonologi, medan lexikon länge var ett försummat område. Först på senare år har forskning om lexikon börjat ta fart. I denna uppsats behandlas flerspråkighet och lexikon då uppsatsförfattarna testar lexikal förmåga hos arabisk-svenska barn med- och utan språkstörning. Fyra frågeställningar bildar utgångspunkt för uppsatsen.
Barnen som deltog i denna undersökning var mellan 6-9 år som alla hade gått i svensk förskola/skola i minst två år. Testning gjordes med ett testbatteri som består av ett flertal lexikala och icke-lexikala deltester. Mycket fokus läggs på Kent & Rosanoffs Associationslista som testar lexikal organisation.
Fördelningen av de olika responstyperna på Associationslistan visar att flerspråkiga barn med typisk utveckling i större utsträckning ger responser som tyder på ett mer välorganiserat lexikon. Det sammanlagda resultatet visar också att barnen överlag presterar bättre vid testning på svenska jämfört med arabiska. På både svenska och arabiska påvisas även en signifikant positiv korrelation mellan test som avser att mäta lexikal storlek och lexikal organisation, vilket kan innebära att ett stort lexikon även innebär ett välorganiserat lexikon. Deltestet som används för att mäta lexikal storlek kan dock kritiseras i detta sammanhang eftersom det fortfarande är under utveckling men främst eftersom deltestet avser att mäta skollexikonets storlek. Antalet testdeltagare har dessutom varit relativt litet. Data från denna uppsats utgör en del av Ketty Holmströms kommande avhandlingsarbete. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3634090
- author
- Petersen, Frida LU and Wail Yassin, Mohamed LU
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20121
- year
- 2012
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- lexikal organisation, flerspråkighet, språkstörning, associationstest, arabiska
- language
- Swedish
- id
- 3634090
- date added to LUP
- 2013-04-18 14:21:07
- date last changed
- 2013-04-18 14:21:07
@misc{3634090, abstract = {{De senaste decennierna har invandringen till Sverige ökat och många av remisserna till logopedmottagningar idag gäller flerspråkiga barn med misstänkt språkstörning. Forskning har från början varit inriktad på grammatik och fonologi, medan lexikon länge var ett försummat område. Först på senare år har forskning om lexikon börjat ta fart. I denna uppsats behandlas flerspråkighet och lexikon då uppsatsförfattarna testar lexikal förmåga hos arabisk-svenska barn med- och utan språkstörning. Fyra frågeställningar bildar utgångspunkt för uppsatsen. Barnen som deltog i denna undersökning var mellan 6-9 år som alla hade gått i svensk förskola/skola i minst två år. Testning gjordes med ett testbatteri som består av ett flertal lexikala och icke-lexikala deltester. Mycket fokus läggs på Kent & Rosanoffs Associationslista som testar lexikal organisation. Fördelningen av de olika responstyperna på Associationslistan visar att flerspråkiga barn med typisk utveckling i större utsträckning ger responser som tyder på ett mer välorganiserat lexikon. Det sammanlagda resultatet visar också att barnen överlag presterar bättre vid testning på svenska jämfört med arabiska. På både svenska och arabiska påvisas även en signifikant positiv korrelation mellan test som avser att mäta lexikal storlek och lexikal organisation, vilket kan innebära att ett stort lexikon även innebär ett välorganiserat lexikon. Deltestet som används för att mäta lexikal storlek kan dock kritiseras i detta sammanhang eftersom det fortfarande är under utveckling men främst eftersom deltestet avser att mäta skollexikonets storlek. Antalet testdeltagare har dessutom varit relativt litet. Data från denna uppsats utgör en del av Ketty Holmströms kommande avhandlingsarbete.}}, author = {{Petersen, Frida and Wail Yassin, Mohamed}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lexikal förmåga och användning hos arabisk-svenska barn med och utan språkstörning}}, year = {{2012}}, }