Kommunikation mellan sjuksköterskor och patient
(2013) VMFM01 20121Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Bakgrund: Kommunikation mellan människor sker överallt och hela tiden. När sjukdom uppstår och patienten ska operaras är denne inte i sin trygga miljö och god kommunikation är av vikt då det ökar patientens säkerhet och trygghet på operationssalen/postoperativavdelning. Syftet: Syftet med denna observationsstudie var att undersöka kommunikation på en operationssal- och postoperativ avdelning mellan sjuksköterskor och vakna/lätt sederade patienter. Metod: Denna kvalitativa observationsstudie pågick i ca 40 timmar på 15 olika operationer där patienterna skulle vara vakna/lätt sederade. Författarna deltog passivt i studien genom att fånga kommunikationen mellan personal och patient i sitt sammanhang. Materialet analyserades efter insamlad... (More)
- Bakgrund: Kommunikation mellan människor sker överallt och hela tiden. När sjukdom uppstår och patienten ska operaras är denne inte i sin trygga miljö och god kommunikation är av vikt då det ökar patientens säkerhet och trygghet på operationssalen/postoperativavdelning. Syftet: Syftet med denna observationsstudie var att undersöka kommunikation på en operationssal- och postoperativ avdelning mellan sjuksköterskor och vakna/lätt sederade patienter. Metod: Denna kvalitativa observationsstudie pågick i ca 40 timmar på 15 olika operationer där patienterna skulle vara vakna/lätt sederade. Författarna deltog passivt i studien genom att fånga kommunikationen mellan personal och patient i sitt sammanhang. Materialet analyserades efter insamlad data med innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: 3 kategorier kom fram i studien: Direkt/Indirekt kommunikation belyser att ögonkontakt och beröring ibland kan säga mer än tusen ord. Kommunikationsbarriärer finns såsom munskydd, hög ljudnivå och antalet personer som samtalar med patienten samtidigt. Integritet/Proffessionalitet belyser hur man utför omvårdnadsåtgärder i dialog med patienten, hur kommunicerar sjuksköterskan med patienten på en operationsavdelning-och postoperativa avdelning. Bekräftar patienten genom kommunikation uppkommer då kommunikationen blir saklig, enkel och ger god information samt att leda in patienten i en verbal dialog där patienten är med hela vägen. Konklusion: God kommunikation mellan sjuksköterskan och patient ökar patientens känsla av kontroll och att patienten kan ta del av vad som ska ske inne på operationsavdelningen-och postoperativa avdelningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3803162
- author
- Leander, Annika LU and Wivel, Annette LU
- supervisor
- organization
- course
- VMFM01 20121
- year
- 2013
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Kommunikation, personal, patient, samtal, närvaro
- language
- Swedish
- id
- 3803162
- date added to LUP
- 2013-06-03 14:38:25
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:30
@misc{3803162, abstract = {{Bakgrund: Kommunikation mellan människor sker överallt och hela tiden. När sjukdom uppstår och patienten ska operaras är denne inte i sin trygga miljö och god kommunikation är av vikt då det ökar patientens säkerhet och trygghet på operationssalen/postoperativavdelning. Syftet: Syftet med denna observationsstudie var att undersöka kommunikation på en operationssal- och postoperativ avdelning mellan sjuksköterskor och vakna/lätt sederade patienter. Metod: Denna kvalitativa observationsstudie pågick i ca 40 timmar på 15 olika operationer där patienterna skulle vara vakna/lätt sederade. Författarna deltog passivt i studien genom att fånga kommunikationen mellan personal och patient i sitt sammanhang. Materialet analyserades efter insamlad data med innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Resultat: 3 kategorier kom fram i studien: Direkt/Indirekt kommunikation belyser att ögonkontakt och beröring ibland kan säga mer än tusen ord. Kommunikationsbarriärer finns såsom munskydd, hög ljudnivå och antalet personer som samtalar med patienten samtidigt. Integritet/Proffessionalitet belyser hur man utför omvårdnadsåtgärder i dialog med patienten, hur kommunicerar sjuksköterskan med patienten på en operationsavdelning-och postoperativa avdelning. Bekräftar patienten genom kommunikation uppkommer då kommunikationen blir saklig, enkel och ger god information samt att leda in patienten i en verbal dialog där patienten är med hela vägen. Konklusion: God kommunikation mellan sjuksköterskan och patient ökar patientens känsla av kontroll och att patienten kan ta del av vad som ska ske inne på operationsavdelningen-och postoperativa avdelningen.}}, author = {{Leander, Annika and Wivel, Annette}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kommunikation mellan sjuksköterskor och patient}}, year = {{2013}}, }