Kommunikation som ett verktyg i mötet mellan sjuksköterska och patient - En litteraturstudie
(2013)Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Kommunikation är en grundläggande del i omvårdnaden för att skapa en relation till patienten. Utifrån kommunikation bygger sjuksköterskan upp ett förhållande till patienten. Bemötande och ett bra förhållningssätt är avgörande för patientens tillfredställelse och vårdkvalitén. Syftet med studien var att kartlägga hur sjuksköterskan genom kommunikation och förhållningssätt kan skapa goda möten och samtal med patienten. Litteraturstudien redovisar åtta kvalitativa artiklar inom det aktuella kunskapsområdet. Artiklarna granskades genom innehållsanalys. Av resultatet framkommer tre, förhållningsätt, dialog och goda möten. Att sjuksköterskan skall vara uppmärksam på patientens behov samt skapa goda möten med patienten är avgörande för god... (More)
- Kommunikation är en grundläggande del i omvårdnaden för att skapa en relation till patienten. Utifrån kommunikation bygger sjuksköterskan upp ett förhållande till patienten. Bemötande och ett bra förhållningssätt är avgörande för patientens tillfredställelse och vårdkvalitén. Syftet med studien var att kartlägga hur sjuksköterskan genom kommunikation och förhållningssätt kan skapa goda möten och samtal med patienten. Litteraturstudien redovisar åtta kvalitativa artiklar inom det aktuella kunskapsområdet. Artiklarna granskades genom innehållsanalys. Av resultatet framkommer tre, förhållningsätt, dialog och goda möten. Att sjuksköterskan skall vara uppmärksam på patientens behov samt skapa goda möten med patienten är avgörande för god omvårdnad. Därför är det betydelsefullt att fördjupa sjuksköterskors kunskap inom kommunikation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3806539
- author
- Rosenqvist, Maria
- supervisor
- organization
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- bemötande, förtroende, information, kommunikation, respekt
- language
- Swedish
- id
- 3806539
- date added to LUP
- 2013-06-04 13:53:02
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:30
@misc{3806539, abstract = {{Kommunikation är en grundläggande del i omvårdnaden för att skapa en relation till patienten. Utifrån kommunikation bygger sjuksköterskan upp ett förhållande till patienten. Bemötande och ett bra förhållningssätt är avgörande för patientens tillfredställelse och vårdkvalitén. Syftet med studien var att kartlägga hur sjuksköterskan genom kommunikation och förhållningssätt kan skapa goda möten och samtal med patienten. Litteraturstudien redovisar åtta kvalitativa artiklar inom det aktuella kunskapsområdet. Artiklarna granskades genom innehållsanalys. Av resultatet framkommer tre, förhållningsätt, dialog och goda möten. Att sjuksköterskan skall vara uppmärksam på patientens behov samt skapa goda möten med patienten är avgörande för god omvårdnad. Därför är det betydelsefullt att fördjupa sjuksköterskors kunskap inom kommunikation.}}, author = {{Rosenqvist, Maria}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kommunikation som ett verktyg i mötet mellan sjuksköterska och patient - En litteraturstudie}}, year = {{2013}}, }