Experiences of CSR-communication
(2013) SKOK01 20131Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Idag finns det begränsad teori om hur meningsskapande uppstår när kunden bear-betar företags CSR-kommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsskapande uppstår när kunden exponeras för CSR-kommunikation, samt hur CSR-kommunikationen påverkar varumärkesmedvetenhet och varumärkesassocieringar hos kunden. Med undersökningen vill vi bereda väg för vidare forsk-ning genom att ge ett teoretiskt bidrag innehållande fördjupad förståelse för CSR-kommunikation ur ett kundperspektiv. Vår undersökning baseras på en tvåstegs-modell innehållande en semi-strukturerad kvalitativ intervju och två fokusgrupps-intervjuer om totalt tolv respondenter. Våra viktigaste resultat visar att CSR kom-munikation uppfattas som “mentalt distanserad”... (More)
- Idag finns det begränsad teori om hur meningsskapande uppstår när kunden bear-betar företags CSR-kommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsskapande uppstår när kunden exponeras för CSR-kommunikation, samt hur CSR-kommunikationen påverkar varumärkesmedvetenhet och varumärkesassocieringar hos kunden. Med undersökningen vill vi bereda väg för vidare forsk-ning genom att ge ett teoretiskt bidrag innehållande fördjupad förståelse för CSR-kommunikation ur ett kundperspektiv. Vår undersökning baseras på en tvåstegs-modell innehållande en semi-strukturerad kvalitativ intervju och två fokusgrupps-intervjuer om totalt tolv respondenter. Våra viktigaste resultat visar att CSR kom-munikation uppfattas som “mentalt distanserad” och som ett sätt för kunderna att lätta på samvetet. Resultaten pekar också på att CSR-kommunikation har direkt påverkan på varumärkesmedvetenhet och associationer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3806962
- author
- Wang, Christian LU and Aller, Philip LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Upplevelser av CSR-kommunikation
- course
- SKOK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- CSR, Corporate Social Responsibility, Marknadskommunikation, Varumärkeskapital, Varumärkesmedvetenhet, Varumärkesassociationer, CSR och varumärkeskapital.
- language
- Swedish
- id
- 3806962
- date added to LUP
- 2013-07-09 20:09:42
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:23
@misc{3806962, abstract = {{Idag finns det begränsad teori om hur meningsskapande uppstår när kunden bear-betar företags CSR-kommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsskapande uppstår när kunden exponeras för CSR-kommunikation, samt hur CSR-kommunikationen påverkar varumärkesmedvetenhet och varumärkesassocieringar hos kunden. Med undersökningen vill vi bereda väg för vidare forsk-ning genom att ge ett teoretiskt bidrag innehållande fördjupad förståelse för CSR-kommunikation ur ett kundperspektiv. Vår undersökning baseras på en tvåstegs-modell innehållande en semi-strukturerad kvalitativ intervju och två fokusgrupps-intervjuer om totalt tolv respondenter. Våra viktigaste resultat visar att CSR kom-munikation uppfattas som “mentalt distanserad” och som ett sätt för kunderna att lätta på samvetet. Resultaten pekar också på att CSR-kommunikation har direkt påverkan på varumärkesmedvetenhet och associationer.}}, author = {{Wang, Christian and Aller, Philip}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Experiences of CSR-communication}}, year = {{2013}}, }