Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Många bäckar små gör en stor å?

Nilsson Ekman, Cornelia LU and Walthersson, Helena LU (2013) SKOK01 20131
Department of Strategic Communication
Abstract (Swedish)
Dagens universitet står inför en allt högre konkurrens om studenter både nationellt och inter-nationellt. Behovet av varumärkning av högre utbildning har således blivit allt större. Univer-siteten måste därför arbeta med att särskilja sig från mängden för att kunna locka studenter och medarbetare till sig. Inom den traditionella varumärkesforskningen har fokus förflyttats från ett produktorienterad till en mer organisationsorienterad syn på varumärkning, där ett enhetligt varumärke ska differentiera organisationen från andra. Forskningsområdet varu-märkning av högre utbildning är ännu relativt knappt och har tidigare fokuserat mycket på externa aspekter av varumärkning. Vi har därför med hjälp av 10 kvalitativa intervjuer under-sökt Lunds... (More)
Dagens universitet står inför en allt högre konkurrens om studenter både nationellt och inter-nationellt. Behovet av varumärkning av högre utbildning har således blivit allt större. Univer-siteten måste därför arbeta med att särskilja sig från mängden för att kunna locka studenter och medarbetare till sig. Inom den traditionella varumärkesforskningen har fokus förflyttats från ett produktorienterad till en mer organisationsorienterad syn på varumärkning, där ett enhetligt varumärke ska differentiera organisationen från andra. Forskningsområdet varu-märkning av högre utbildning är ännu relativt knappt och har tidigare fokuserat mycket på externa aspekter av varumärkning. Vi har därför med hjälp av 10 kvalitativa intervjuer under-sökt Lunds universitets förutsättningar för att arbeta med varumärkesbyggande från ett internt perspektiv och i förlängningen deras möjlighet att leverera ett enhetligt varumärke. Studien visar att på grund av olika faktorer så som organisationsstruktur, akademiska värden och starka subkulturer, ser förutsättningarna för ett universitet att arbeta med varumärkesbyg-gande annorlunda ut än för en traditionell organisation. Det påverkar i förlängningen organi-sationens arbete med varumärkesbyggande och möjligheten att leverera ett enhetligt budskap från universitetet. Slutligen fann vi att universitetets fakulteter kan ha mer att vinna på att sär-profilera sig på en nationell nivå, men på en internationell nivå finns ett behov av ett enhetli-gare varumärke. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nilsson Ekman, Cornelia LU and Walthersson, Helena LU
supervisor
organization
course
SKOK01 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Lunds universitet, Organisationsvarumärkning, Varumärkning av högre utbildning, Internt varumärkesbyggande, Varumärkesambassadörer.
language
Swedish
id
3807524
date added to LUP
2013-06-10 17:21:41
date last changed
2014-09-04 08:36:23
@misc{3807524,
  abstract     = {{Dagens universitet står inför en allt högre konkurrens om studenter både nationellt och inter-nationellt. Behovet av varumärkning av högre utbildning har således blivit allt större. Univer-siteten måste därför arbeta med att särskilja sig från mängden för att kunna locka studenter och medarbetare till sig. Inom den traditionella varumärkesforskningen har fokus förflyttats från ett produktorienterad till en mer organisationsorienterad syn på varumärkning, där ett enhetligt varumärke ska differentiera organisationen från andra. Forskningsområdet varu-märkning av högre utbildning är ännu relativt knappt och har tidigare fokuserat mycket på externa aspekter av varumärkning. Vi har därför med hjälp av 10 kvalitativa intervjuer under-sökt Lunds universitets förutsättningar för att arbeta med varumärkesbyggande från ett internt perspektiv och i förlängningen deras möjlighet att leverera ett enhetligt varumärke. Studien visar att på grund av olika faktorer så som organisationsstruktur, akademiska värden och starka subkulturer, ser förutsättningarna för ett universitet att arbeta med varumärkesbyg-gande annorlunda ut än för en traditionell organisation. Det påverkar i förlängningen organi-sationens arbete med varumärkesbyggande och möjligheten att leverera ett enhetligt budskap från universitetet. Slutligen fann vi att universitetets fakulteter kan ha mer att vinna på att sär-profilera sig på en nationell nivå, men på en internationell nivå finns ett behov av ett enhetli-gare varumärke.}},
  author       = {{Nilsson Ekman, Cornelia and Walthersson, Helena}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Många bäckar små gör en stor å?}},
  year         = {{2013}},
}