Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd
(2013) LOGM81 20131Logopedics, Phoniatrics and Audiology
- Abstract (Swedish)
- Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det
finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med
autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna
förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). Föreliggande studie avsåg bidra
inom detta kunskapsfält genom analyser av grammatisk språkanvändning hos barn med AST (n=5)
och TU (n=11) i åldrarna 9 till 12 år. Resultaten visade att det fanns en stor variation i hur barnen
behärskade grammatikanvändning, vilket tolkades som att denna förmåga fortsätter att utvecklas
långt upp i åldrarna. Denna utveckling går olika fort för olika barn. Utifrån den... (More) - Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det
finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med
autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna
förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). Föreliggande studie avsåg bidra
inom detta kunskapsfält genom analyser av grammatisk språkanvändning hos barn med AST (n=5)
och TU (n=11) i åldrarna 9 till 12 år. Resultaten visade att det fanns en stor variation i hur barnen
behärskade grammatikanvändning, vilket tolkades som att denna förmåga fortsätter att utvecklas
långt upp i åldrarna. Denna utveckling går olika fort för olika barn. Utifrån den funktionella
analysen av skriftliga och muntliga narrativer noterades generellt större skillnader mellan individer
än mellan grupper. Gällande användning av personliga pronomen, anaforiska pronomen samt
skriftlig textlängd fanns en viss skillnad mellan grupperna. En signifikant skillnad syntes mellan
grupperna gällande grammatisk impressiv förmåga mätt med TROG 2, där TU-gruppen fick högre
resultat än AST-gruppen. Få slutsatser kan dras från resultatet på grund av ett för litet
deltagarunderlag, och studien bör främst ses som en pilotstudie samt ett utvecklande av
testförfarande. Analys av muntliga och skriftliga narrativer bedöms vara en tillförlitlig metod för att
bedöma grammatisk förmåga hos barn i denna ålder. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3812741
- author
- Rindhagen, Rebecca LU and Rudling, Maja LU
- supervisor
- organization
- course
- LOGM81 20131
- year
- 2013
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- autismspektrumtillstånd, funktionell analys, grammatik, narrativer
- language
- Swedish
- id
- 3812741
- date added to LUP
- 2013-06-13 14:45:15
- date last changed
- 2013-06-13 14:45:15
@misc{3812741, abstract = {{Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). Föreliggande studie avsåg bidra inom detta kunskapsfält genom analyser av grammatisk språkanvändning hos barn med AST (n=5) och TU (n=11) i åldrarna 9 till 12 år. Resultaten visade att det fanns en stor variation i hur barnen behärskade grammatikanvändning, vilket tolkades som att denna förmåga fortsätter att utvecklas långt upp i åldrarna. Denna utveckling går olika fort för olika barn. Utifrån den funktionella analysen av skriftliga och muntliga narrativer noterades generellt större skillnader mellan individer än mellan grupper. Gällande användning av personliga pronomen, anaforiska pronomen samt skriftlig textlängd fanns en viss skillnad mellan grupperna. En signifikant skillnad syntes mellan grupperna gällande grammatisk impressiv förmåga mätt med TROG 2, där TU-gruppen fick högre resultat än AST-gruppen. Få slutsatser kan dras från resultatet på grund av ett för litet deltagarunderlag, och studien bör främst ses som en pilotstudie samt ett utvecklande av testförfarande. Analys av muntliga och skriftliga narrativer bedöms vara en tillförlitlig metod för att bedöma grammatisk förmåga hos barn i denna ålder.}}, author = {{Rindhagen, Rebecca and Rudling, Maja}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd}}, year = {{2013}}, }