Systemvetarens roll på arbetsmarknaden.
(2013) SYSK02 20131Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- IT-branschen förändras ständigt och detta ställer krav på företag att hänga med i utvecklingen. Det gäller även för individerna som befinner sig i branschen, här kommer systemvetaren in i bilden. Systemvetaren är en klar utbildningsroll som verkar inom IT-branschen. Deras anställningsroll är däremot mer oklar och vår undersökning har som syfte att klargöra denna något, vilka praktiska kunskaper som är viktiga och hur anställningarna och de praktiska kunskaperna utvecklas genom arbetslivet. Vår studie undersöker vidare vilka strategier som informanternas arbetsplatser använder för att främja färdighetsutvecklingen. Vi har genomfört två studier, en dokumentundersökning samt en intervjuundersökning där vi diskuterat frågor, i... (More)
- IT-branschen förändras ständigt och detta ställer krav på företag att hänga med i utvecklingen. Det gäller även för individerna som befinner sig i branschen, här kommer systemvetaren in i bilden. Systemvetaren är en klar utbildningsroll som verkar inom IT-branschen. Deras anställningsroll är däremot mer oklar och vår undersökning har som syfte att klargöra denna något, vilka praktiska kunskaper som är viktiga och hur anställningarna och de praktiska kunskaperna utvecklas genom arbetslivet. Vår studie undersöker vidare vilka strategier som informanternas arbetsplatser använder för att främja färdighetsutvecklingen. Vi har genomfört två studier, en dokumentundersökning samt en intervjuundersökning där vi diskuterat frågor, i semistrukturerade intervjuer, kopplade till vår forskningsfråga och teori med individer med bakgrund i den systemvetenskapliga utbildningen som idag är anställda i ett, sett ur utbildningen, relevant jobb och har varit det i minst fem år. Vår undersökning visar att programmeringen är den viktigaste praktiska kunskapen framförallt i den första arbetsrollen. Däremot skiljer sig de personliga egenskaperna något, vilket visar att arbetsgivarnas krav inte riktigt stämmer överens med de anställdas egentliga arbetsuppgift. Vidare visar vår studie att den främsta utveckling för praktiska kunskaper har varit individens erfarenhet men den har i liten utsträckning kopplats ihop med reflektion varför få informanter troligen utvecklar kompetens. Arbetsplatserna har även brister i sitt övriga färdighetsutvecklingsarbete som ytterligare innebär att våra informanter generellt får svårt att fullständigt utveckla sina praktiska kunskaper och skapa kompetens. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3814663
- author
- Antonius, Philip LU and Sjöström, Niklas LU
- supervisor
-
- Odd Steen LU
- organization
- alternative title
- Systemvetarens praktiska kunskaper och färdighetsutveckling.
- course
- SYSK02 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Systemvetenskap, praktiska kunskaper, kompetens, färdigheter, personliga egenskaper, färdighetsutveckling, färdighetsutvecklingsstrategier, kompetensutveckling.
- report number
- INF13-029
- language
- Swedish
- id
- 3814663
- date added to LUP
- 2013-08-08 15:02:48
- date last changed
- 2013-08-08 15:02:48
@misc{3814663, abstract = {{IT-branschen förändras ständigt och detta ställer krav på företag att hänga med i utvecklingen. Det gäller även för individerna som befinner sig i branschen, här kommer systemvetaren in i bilden. Systemvetaren är en klar utbildningsroll som verkar inom IT-branschen. Deras anställningsroll är däremot mer oklar och vår undersökning har som syfte att klargöra denna något, vilka praktiska kunskaper som är viktiga och hur anställningarna och de praktiska kunskaperna utvecklas genom arbetslivet. Vår studie undersöker vidare vilka strategier som informanternas arbetsplatser använder för att främja färdighetsutvecklingen. Vi har genomfört två studier, en dokumentundersökning samt en intervjuundersökning där vi diskuterat frågor, i semistrukturerade intervjuer, kopplade till vår forskningsfråga och teori med individer med bakgrund i den systemvetenskapliga utbildningen som idag är anställda i ett, sett ur utbildningen, relevant jobb och har varit det i minst fem år. Vår undersökning visar att programmeringen är den viktigaste praktiska kunskapen framförallt i den första arbetsrollen. Däremot skiljer sig de personliga egenskaperna något, vilket visar att arbetsgivarnas krav inte riktigt stämmer överens med de anställdas egentliga arbetsuppgift. Vidare visar vår studie att den främsta utveckling för praktiska kunskaper har varit individens erfarenhet men den har i liten utsträckning kopplats ihop med reflektion varför få informanter troligen utvecklar kompetens. Arbetsplatserna har även brister i sitt övriga färdighetsutvecklingsarbete som ytterligare innebär att våra informanter generellt får svårt att fullständigt utveckla sina praktiska kunskaper och skapa kompetens.}}, author = {{Antonius, Philip and Sjöström, Niklas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Systemvetarens roll på arbetsmarknaden.}}, year = {{2013}}, }