Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Return On BI: En studie kring mätning av Business Intelligence

Olsson, Niklas LU and Åström, Andreas (2013) SYSK02 20131
Department of Informatics
Abstract (Swedish)
Business Intelligence är ett område som växt fort de senaste åren och företag gör kontinuerligt investeringar inom området. Likt IT-investeringar generellt kan investeringar i Business Intelligence vara svåra att beräkna resultatet av. Många av fördelarna som BI-system bidrar med är indirekta, ogripbara och visar sig först efter en viss tid. Dessa faktorer bidrar till att klassiska mätmetoder som till exempel ROI-modellen inte ensamt kan mäta en BI-investering på ett riktigt sätt. Vi har med hjälp av en artikelstudie sökt efter modeller och metoder för hur verksamheter kan gå tillväga för att mäta resultatet av sin BI-investering. Denna artikelstudie resulterade i en modell innehållandes metoder, tillvägagångssätt och riktlinjer för... (More)
Business Intelligence är ett område som växt fort de senaste åren och företag gör kontinuerligt investeringar inom området. Likt IT-investeringar generellt kan investeringar i Business Intelligence vara svåra att beräkna resultatet av. Många av fördelarna som BI-system bidrar med är indirekta, ogripbara och visar sig först efter en viss tid. Dessa faktorer bidrar till att klassiska mätmetoder som till exempel ROI-modellen inte ensamt kan mäta en BI-investering på ett riktigt sätt. Vi har med hjälp av en artikelstudie sökt efter modeller och metoder för hur verksamheter kan gå tillväga för att mäta resultatet av sin BI-investering. Denna artikelstudie resulterade i en modell innehållandes metoder, tillvägagångssätt och riktlinjer för verksamheter att ta hänsyn till vid BI-investeringar, både före och efter investeringen. Våra upptäckter kontrollerade vi sedan genom en enkätundersökning riktad till personer med kunskaper inom BI. Många av modellens komponenter kunde bekräftas som viktiga genom enkätundersökningen. Några av de slutsatser vi kommit fram till är att verksamheter bör mäta både hårda och mjuka värden, använda traditionella metoder såsom ROI-modellen tillsammans med metoder för att mäta mjuka värden såsom Subjective Evaluation. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Olsson, Niklas LU and Åström, Andreas
supervisor
organization
course
SYSK02 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Business Intelligence, Return On Investment, ROI, BI, Investment
report number
INF13-035
language
Swedish
id
3814667
date added to LUP
2013-09-06 10:32:23
date last changed
2013-09-06 10:32:23
@misc{3814667,
  abstract     = {{Business Intelligence är ett område som växt fort de senaste åren och företag gör kontinuerligt investeringar inom området. Likt IT-investeringar generellt kan investeringar i Business Intelligence vara svåra att beräkna resultatet av. Många av fördelarna som BI-system bidrar med är indirekta, ogripbara och visar sig först efter en viss tid. Dessa faktorer bidrar till att klassiska mätmetoder som till exempel ROI-modellen inte ensamt kan mäta en BI-investering på ett riktigt sätt. Vi har med hjälp av en artikelstudie sökt efter modeller och metoder för hur verksamheter kan gå tillväga för att mäta resultatet av sin BI-investering. Denna artikelstudie resulterade i en modell innehållandes metoder, tillvägagångssätt och riktlinjer för verksamheter att ta hänsyn till vid BI-investeringar, både före och efter investeringen. Våra upptäckter kontrollerade vi sedan genom en enkätundersökning riktad till personer med kunskaper inom BI. Många av modellens komponenter kunde bekräftas som viktiga genom enkätundersökningen. Några av de slutsatser vi kommit fram till är att verksamheter bör mäta både hårda och mjuka värden, använda traditionella metoder såsom ROI-modellen tillsammans med metoder för att mäta mjuka värden såsom Subjective Evaluation.}},
  author       = {{Olsson, Niklas and Åström, Andreas}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Return On BI: En studie kring mätning av Business Intelligence}},
  year         = {{2013}},
}