Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Camilla Läckberg - En stjärnförfattares varumärkesstrategi och självframställning

Åhlén, Emma LU (2013) FBMK11 20131
Division of Publishing Studies
Abstract (Swedish)
Uppsatsen utgår ifrån Camilla Läckbergs författarskap och syftet är att undersöka hur hennes strategier ser ut för att marknadsföra sig och stärka sitt varumärke idag. För att undersöka detta har jag först och främst valt att studera hennes två kokböcker och två barnböcker. Jag studerar också hennes närvaro i sociala medier för att undersöka vad hon delar med sig av i realtid. Detta kompletteras med tidningsartiklar som på något sätt berör henne som varumärke. Jag analyserar texter och bilder i förhållande till de teoretiska perspektiv jag har valt. Dessa är litterära celebriteteter, teori om varumärken, social marknadsföring och corporate storytelling. Mina huvudsakliga resultat är att Camilla Läckbergs varumärke har förändrats.... (More)
Uppsatsen utgår ifrån Camilla Läckbergs författarskap och syftet är att undersöka hur hennes strategier ser ut för att marknadsföra sig och stärka sitt varumärke idag. För att undersöka detta har jag först och främst valt att studera hennes två kokböcker och två barnböcker. Jag studerar också hennes närvaro i sociala medier för att undersöka vad hon delar med sig av i realtid. Detta kompletteras med tidningsartiklar som på något sätt berör henne som varumärke. Jag analyserar texter och bilder i förhållande till de teoretiska perspektiv jag har valt. Dessa är litterära celebriteteter, teori om varumärken, social marknadsföring och corporate storytelling. Mina huvudsakliga resultat är att Camilla Läckbergs varumärke har förändrats. Deckarförfattaren har allt mer utvecklats till att bli en affärskvinna med fler verksamheter och ett annorlunda fokus. Läckberg använder sina barn- och kokböcker i sin självframställning och reproducerar sig själv och sitt varumärke genom dessa. Det är ett varumärke med fokus på det privata livet (inklusive familjen) och Fjällbacka, snarare än författarskapet i sig. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Åhlén, Emma LU
supervisor
organization
course
FBMK11 20131
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Camilla Läckberg, stjärnförfattare, litterär celebritet, varumärke, affärskvinna
language
Swedish
id
4124281
date added to LUP
2013-11-05 09:02:25
date last changed
2014-05-16 15:36:23
@misc{4124281,
  abstract     = {{Uppsatsen utgår ifrån Camilla Läckbergs författarskap och syftet är att undersöka hur hennes strategier ser ut för att marknadsföra sig och stärka sitt varumärke idag. För att undersöka detta har jag först och främst valt att studera hennes två kokböcker och två barnböcker. Jag studerar också hennes närvaro i sociala medier för att undersöka vad hon delar med sig av i realtid. Detta kompletteras med tidningsartiklar som på något sätt berör henne som varumärke. Jag analyserar texter och bilder i förhållande till de teoretiska perspektiv jag har valt. Dessa är litterära celebriteteter, teori om varumärken, social marknadsföring och corporate storytelling. Mina huvudsakliga resultat är att Camilla Läckbergs varumärke har förändrats. Deckarförfattaren har allt mer utvecklats till att bli en affärskvinna med fler verksamheter och ett annorlunda fokus. Läckberg använder sina barn- och kokböcker i sin självframställning och reproducerar sig själv och sitt varumärke genom dessa. Det är ett varumärke med fokus på det privata livet (inklusive familjen) och Fjällbacka, snarare än författarskapet i sig.}},
  author       = {{Åhlén, Emma}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Camilla Läckberg - En stjärnförfattares varumärkesstrategi och självframställning}},
  year         = {{2013}},
}