You are all winners - En studie om samskapande av värde i maratonresor
(2013) KSKK01 20131Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Sammanfattning
Titel: “ You are all winners” - En studie om samskapande av värde i maratonresor
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT 2013
Författare: Caroline Rizell & Elin Holm
Handledare: Jan-Henrik Nilsson
Nyckelord: Sport tourism, maraton, researrangör, konsumtion, co-creation, värdeskapande, interaktioner, relationer, social identitet, behov
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika aktörer är delaktiga i processen för att skapa värde i maratonresor, samt vad som påverkar konsumentens deltagande. Vi utgår ifrån två aktörers perspektiv; researrangörens och konsumentens, utifrån vilka... (More) - Sammanfattning
Titel: “ You are all winners” - En studie om samskapande av värde i maratonresor
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management
Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT 2013
Författare: Caroline Rizell & Elin Holm
Handledare: Jan-Henrik Nilsson
Nyckelord: Sport tourism, maraton, researrangör, konsumtion, co-creation, värdeskapande, interaktioner, relationer, social identitet, behov
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika aktörer är delaktiga i processen för att skapa värde i maratonresor, samt vad som påverkar konsumentens deltagande. Vi utgår ifrån två aktörers perspektiv; researrangörens och konsumentens, utifrån vilka vi skapat följande frågeställningar:
Frågeställningar: Researrangörernas del i samskapande av värde i maratonresor; Hur är deras erbjudanden utformade? Hur ser de på relationen till olika aktörer? Konsumentens del i samskapande av värde i maratonresor; På vilket sätt deltar konsumenten i den värdeskapande processen? Vilka är de bakomliggande drivkrafterna till konsumtion av löparresor? Hur ser de på relationen till olika aktörer?
Metod: En kvalitativ studie med ett tolkningsinriktat perspektiv, där det empiriska materialet utgörs av intervjuer med semistrukturerade och ostrukturerade drag. Intervjupersonerna består av representanter från fem researrangörer för maratonresor samt fyra konsumenter, varav en även arbetar som reseledare.
Slutsatser: I denna undersökning har vi kommit fram till att värdet i maratonresor skapas genom samspelet av flera olika aktörers resurser. Företagens utmaning ligger i att sammansvetsa dessa aktörer genom individbaserade interaktioner och att bistå konsumenten med resurser till den värdeskapande processen. Konsumenten bidrar med såväl fysiska, mentala, kulturella och sociala resurser för att skapa värde i denna tjänst. Vi har även tittat närmare på de drivkrafter som ligger bakom konsumentens värdeskapande och ser att dessa hänger samman med behovet av självförverkligande, stärkandet av den sociala identiteten och sökandet efter nya och spännande upplevelser. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4192124
- author
- Holm, Elin LU and Rizell, Caroline LU
- supervisor
- organization
- course
- KSKK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sport tourism, maraton, researrangör, konsumtion, co-creation, värdeskapande, interaktioner, relationer, social identitet, behov
- language
- Swedish
- id
- 4192124
- date added to LUP
- 2015-02-05 15:23:19
- date last changed
- 2015-02-05 15:23:19
@misc{4192124, abstract = {{Sammanfattning Titel: “ You are all winners” - En studie om samskapande av värde i maratonresor Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT 2013 Författare: Caroline Rizell & Elin Holm Handledare: Jan-Henrik Nilsson Nyckelord: Sport tourism, maraton, researrangör, konsumtion, co-creation, värdeskapande, interaktioner, relationer, social identitet, behov Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika aktörer är delaktiga i processen för att skapa värde i maratonresor, samt vad som påverkar konsumentens deltagande. Vi utgår ifrån två aktörers perspektiv; researrangörens och konsumentens, utifrån vilka vi skapat följande frågeställningar: Frågeställningar: Researrangörernas del i samskapande av värde i maratonresor; Hur är deras erbjudanden utformade? Hur ser de på relationen till olika aktörer? Konsumentens del i samskapande av värde i maratonresor; På vilket sätt deltar konsumenten i den värdeskapande processen? Vilka är de bakomliggande drivkrafterna till konsumtion av löparresor? Hur ser de på relationen till olika aktörer? Metod: En kvalitativ studie med ett tolkningsinriktat perspektiv, där det empiriska materialet utgörs av intervjuer med semistrukturerade och ostrukturerade drag. Intervjupersonerna består av representanter från fem researrangörer för maratonresor samt fyra konsumenter, varav en även arbetar som reseledare. Slutsatser: I denna undersökning har vi kommit fram till att värdet i maratonresor skapas genom samspelet av flera olika aktörers resurser. Företagens utmaning ligger i att sammansvetsa dessa aktörer genom individbaserade interaktioner och att bistå konsumenten med resurser till den värdeskapande processen. Konsumenten bidrar med såväl fysiska, mentala, kulturella och sociala resurser för att skapa värde i denna tjänst. Vi har även tittat närmare på de drivkrafter som ligger bakom konsumentens värdeskapande och ser att dessa hänger samman med behovet av självförverkligande, stärkandet av den sociala identiteten och sökandet efter nya och spännande upplevelser.}}, author = {{Holm, Elin and Rizell, Caroline}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{You are all winners - En studie om samskapande av värde i maratonresor}}, year = {{2013}}, }