Kan en stad kommunicera? En studie av städers dialogskapande på sociala medier
(2013) SKDK01 20131Department of Strategic Communication
- Abstract (Swedish)
- Problemet som föreligger denna uppsats grundar sig i förväntningarna som finns på stä-ders användning av sociala medier och den sociala interaktionen som förväntas ske. När väl städer använder sociala medier möter de oftast inte förväntningarna då de inte upp-står någon dialog stad och medborgare emellan. Med denna uppsats vill jag ge en för-djupad förståelse om hur städer arbetar med dialogskapande genom sociala medier. Uppsatsen är skriven utifrån syftet att undersöka vilka riktlinjer Landskrona har gällande arbetet med dialog med medborgarna på sociala medier och hur de arbetar med detta i praktiken på Facebook. För att uppfylla mitt syfte med studien tar jag hjälp av ett empiriskt fall i form av Landskrona stad, där jag utför... (More)
- Problemet som föreligger denna uppsats grundar sig i förväntningarna som finns på stä-ders användning av sociala medier och den sociala interaktionen som förväntas ske. När väl städer använder sociala medier möter de oftast inte förväntningarna då de inte upp-står någon dialog stad och medborgare emellan. Med denna uppsats vill jag ge en för-djupad förståelse om hur städer arbetar med dialogskapande genom sociala medier. Uppsatsen är skriven utifrån syftet att undersöka vilka riktlinjer Landskrona har gällande arbetet med dialog med medborgarna på sociala medier och hur de arbetar med detta i praktiken på Facebook. För att uppfylla mitt syfte med studien tar jag hjälp av ett empiriskt fall i form av Landskrona stad, där jag utför kvalitativa intervjuer, textanalyser samt kvantitativ innehållsanalys för att ta reda på hur kommunikationsavdelningen arbetar med stadsvarumärkning genom Facebook. Jag utvecklar en teoretisk referensram rörande stadsvarumärkning, sociala medier samt dialog som sedan används för att sätta mitt empiriska material i relation till den tidigare forskningen. Min studie förstärker bilden av att städer gärna hyllar dialog men att det i verkligheten inte sker i den utsträck-ning och att det saknas kunskap om vad dialog innebär samt hur man skapar det. Min studie visar även att beroende på vilket förhållningssätt städer har till dialog går resultatet åt olika håll. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4193410
- author
- Nilsson, Frida LU
- supervisor
- organization
- course
- SKDK01 20131
- year
- 2013
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Facebook, stadsvarumärkning, varumärkesbyggnad, strategisk kommunikation, sociala medier, kommunikation, dialog, dialogskapande, social interaktion.
- language
- Swedish
- id
- 4193410
- date added to LUP
- 2013-12-19 10:56:35
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:23
@misc{4193410, abstract = {{Problemet som föreligger denna uppsats grundar sig i förväntningarna som finns på stä-ders användning av sociala medier och den sociala interaktionen som förväntas ske. När väl städer använder sociala medier möter de oftast inte förväntningarna då de inte upp-står någon dialog stad och medborgare emellan. Med denna uppsats vill jag ge en för-djupad förståelse om hur städer arbetar med dialogskapande genom sociala medier. Uppsatsen är skriven utifrån syftet att undersöka vilka riktlinjer Landskrona har gällande arbetet med dialog med medborgarna på sociala medier och hur de arbetar med detta i praktiken på Facebook. För att uppfylla mitt syfte med studien tar jag hjälp av ett empiriskt fall i form av Landskrona stad, där jag utför kvalitativa intervjuer, textanalyser samt kvantitativ innehållsanalys för att ta reda på hur kommunikationsavdelningen arbetar med stadsvarumärkning genom Facebook. Jag utvecklar en teoretisk referensram rörande stadsvarumärkning, sociala medier samt dialog som sedan används för att sätta mitt empiriska material i relation till den tidigare forskningen. Min studie förstärker bilden av att städer gärna hyllar dialog men att det i verkligheten inte sker i den utsträck-ning och att det saknas kunskap om vad dialog innebär samt hur man skapar det. Min studie visar även att beroende på vilket förhållningssätt städer har till dialog går resultatet åt olika håll.}}, author = {{Nilsson, Frida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Kan en stad kommunicera? En studie av städers dialogskapande på sociala medier}}, year = {{2013}}, }