Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Arbetsgivarens skydd mot arbetstagarens konkurrerande verksamhet

Giro, Kristoffer LU and Reisner, Malin LU (2014) HARH16 20132
Department of Business Law
Abstract (Swedish)
Arbetsgivaren kan komma att behöva ett skydd mot arbetstagarens konkurrerande verksamhet. Under anställningen består skyddet av den arbetsrättsliga lojalitetsplikten samt FHL. Lojalitetsplikten är en välförankrad princip som kan sägas bestå av en tystnadsplikt och ett konkurrensförbud. Lojalitetsplikten är inte uttryckligt reglerad utan har tillkommit genom praxis. Gränserna för det skydd arbetsgivaren åtnjuter i och med lojalitetsplikten framträder i AD:s bedömning av om arbetstagaren bedrivit konkurrerande verksamhet med arbetsgivaren, om arbetstagaren haft planer därom samt om arbetstagaren innehaft en förtroendeposition inom företaget. Genom FHL åtnjuter arbetsgivaren dessutom ett skydd för konfidentiell information av företagshemlig... (More)
Arbetsgivaren kan komma att behöva ett skydd mot arbetstagarens konkurrerande verksamhet. Under anställningen består skyddet av den arbetsrättsliga lojalitetsplikten samt FHL. Lojalitetsplikten är en välförankrad princip som kan sägas bestå av en tystnadsplikt och ett konkurrensförbud. Lojalitetsplikten är inte uttryckligt reglerad utan har tillkommit genom praxis. Gränserna för det skydd arbetsgivaren åtnjuter i och med lojalitetsplikten framträder i AD:s bedömning av om arbetstagaren bedrivit konkurrerande verksamhet med arbetsgivaren, om arbetstagaren haft planer därom samt om arbetstagaren innehaft en förtroendeposition inom företaget. Genom FHL åtnjuter arbetsgivaren dessutom ett skydd för konfidentiell information av företagshemlig natur. Vad en arbetsgivare får kalla företagshemlighet och därmed skydda genom FHL definieras i lag och förarbete. Definitionen är dock allmän och fall av mindre uppenbar karaktär bedöms i AD från fall till fall.

Efter anställningens upphörande är dock som utgångspunkt inte arbetstagaren bunden av någon lojalitetsplikt i förhållande till arbetsgivaren. För att utsträcka konkurrensskyddet får arbetsgivaren använda sig av så kallade konkurrensklausuler. Konkurrensklausuler återfinns i anställningsavtal och kan till exempel innebära en förpliktelse för arbetstagaren att inte konkurrera med arbetsgivaren en viss tid efter avslutad anställning. Bedömning av konkurrensklausulers skälighet görs med stöd av 38§ AvtL, vars grundprinciper kan härledas från 1969 års överenskommelse. 1969 års överenskommelse är ett kollektivavtal mellan SAF idag (Svenskt Näringsliv) och SIF (Unionen), SALF (Ledarna) och CF (Sveriges Ingenjörer).

Några av de mest framträdande faktorerna i AD:s skälighetsbedömning är konkurrensklausulens tidsbegränsning, dess geografiska begränsning, huruvida ekonomisk kompensation ska utgå till arbetstagaren som ersättning för dennes åtagande, hur anställningssituationen ser ut samt om arbetsgivare kan sägas ha ett befogat behov av konkurrensskydd.

Faktorerna ovan ligger därefter till grund för en intresseavvägning där arbetsgivarens behov av konkurrensskydd ställs i proportion till arbetstagarens behov av att fritt utnyttja sin kunskap och bedriva yrkesverksamhet. Även samhällsintresset av fri konkurrens och att arbetstagare ska kunna försörja sig för att inte belasta det allmänna, avvägs.

Enligt vår uppfattning är det skydd som arbetsgivaren har mot arbetstagarens konkurrens under anställningen starkare än det skydd arbetsgivaren har efter anställningens upphörande, eftersom den affärsmässiga relationen upphör när anställningen avslutas. Skyddet arbetsgivaren har mot arbetstagarens konkurrerande verksamhet är relativt heltäckande dock tillkommer en rad komplikationer avseende bland annat utformningen av det vite som överträdelse av en konkurrensklausul medför, definitionen av företagshemligheter samt ifall kundregister ska anses vara en företagshemlighet. (Less)
Abstract
The employer may need protection from the competitive activities of the employee. During the employment the protection consists of a duty of loyalty and the Swedish act that regulates trade secrets (FHL). The duty of loyalty is a firmly established principle that consists of a confidentiality and non-competition agreement. The duty of loyalty is not explicitly regulated, but can be understood through court rulings. The duty of loyalty establishes the limits of the protection that the employer enjoys. The limitation of the duty emerges trough the rulings of the Swedish labor court (AD). The court considers if the employee has committed competitive activities or has plans thereof and if the employee holds a position of trust. Protection of... (More)
The employer may need protection from the competitive activities of the employee. During the employment the protection consists of a duty of loyalty and the Swedish act that regulates trade secrets (FHL). The duty of loyalty is a firmly established principle that consists of a confidentiality and non-competition agreement. The duty of loyalty is not explicitly regulated, but can be understood through court rulings. The duty of loyalty establishes the limits of the protection that the employer enjoys. The limitation of the duty emerges trough the rulings of the Swedish labor court (AD). The court considers if the employee has committed competitive activities or has plans thereof and if the employee holds a position of trust. Protection of trade secrets is given through FHL and the definition of a trade secret is defined by law and prepatory work. The definition is broad and contains room for interpretation. AD evaluates each case separately.

The duty of loyalty ceases when the employment ends. Through non-competition clauses the protection may be extended for a limited time after the end of the employment. The non-competition clause is found within the employment contract. The fairness of a non-competition clause is decided through section 38 AvtL. The principles in section 38 AvtL are derived from a collective agreement of 1969 between SAF and SIF, SALF, CF. The main principles that AD takes into consideration are how long the clause will be valid, its geographical scope and whether the employer intends to give the employee some form of compensation for the limitations. If the employment situation is considered secure or unsecure as well as if the employer can be said to have a justified need for protection are also considered. The factors are important for the consideration AD does between the employer’s need for protection against competition compared to the employees need to make a livelihood and the society’s interest in a free market along with the need for the employees to be able to earn a living and not to become a burden for the society. The protection the employer has against competitive activities of the employee during the employment is stronger than the protection the employer has afterwards since the business relation ends along with the employment.

The protection the employer has against the competitive activities of the employee seems relatively blanket. However a few complications exist concerning the penalty payment that follows when disregarding a non-competition clause, the definition of FHL, if customer records should be considered trade secrets and to what extent non-competition clauses should be allowed to be used. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Giro, Kristoffer LU and Reisner, Malin LU
supervisor
organization
alternative title
såväl under som efter anställningen
course
HARH16 20132
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
lojalitetsplikt, konkurrensklausuler, FHL, 1969 års överenskommelse, intresseavvägning
language
Swedish
id
4253261
date added to LUP
2014-03-10 14:34:09
date last changed
2014-03-10 14:34:09
@misc{4253261,
  abstract     = {{The employer may need protection from the competitive activities of the employee. During the employment the protection consists of a duty of loyalty and the Swedish act that regulates trade secrets (FHL). The duty of loyalty is a firmly established principle that consists of a confidentiality and non-competition agreement. The duty of loyalty is not explicitly regulated, but can be understood through court rulings. The duty of loyalty establishes the limits of the protection that the employer enjoys. The limitation of the duty emerges trough the rulings of the Swedish labor court (AD). The court considers if the employee has committed competitive activities or has plans thereof and if the employee holds a position of trust. Protection of trade secrets is given through FHL and the definition of a trade secret is defined by law and prepatory work. The definition is broad and contains room for interpretation. AD evaluates each case separately. 

The duty of loyalty ceases when the employment ends. Through non-competition clauses the protection may be extended for a limited time after the end of the employment. The non-competition clause is found within the employment contract. The fairness of a non-competition clause is decided through section 38 AvtL. The principles in section 38 AvtL are derived from a collective agreement of 1969 between SAF and SIF, SALF, CF. The main principles that AD takes into consideration are how long the clause will be valid, its geographical scope and whether the employer intends to give the employee some form of compensation for the limitations. If the employment situation is considered secure or unsecure as well as if the employer can be said to have a justified need for protection are also considered. The factors are important for the consideration AD does between the employer’s need for protection against competition compared to the employees need to make a livelihood and the society’s interest in a free market along with the need for the employees to be able to earn a living and not to become a burden for the society. The protection the employer has against competitive activities of the employee during the employment is stronger than the protection the employer has afterwards since the business relation ends along with the employment. 

The protection the employer has against the competitive activities of the employee seems relatively blanket. However a few complications exist concerning the penalty payment that follows when disregarding a non-competition clause, the definition of FHL, if customer records should be considered trade secrets and to what extent non-competition clauses should be allowed to be used.}},
  author       = {{Giro, Kristoffer and Reisner, Malin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Arbetsgivarens skydd mot arbetstagarens konkurrerande verksamhet}},
  year         = {{2014}},
}