Challenger bias: Attributionsbias hos förespråkare och motståndare till förändring
(2014) PSYK01 20132Department of Psychology
- Abstract (Swedish)
- Studiens övergripande syfte var att studera fenomenet challenger bias. Challenger bias kan förklaras som att de individer som är för en förändring (utmanare av status quo) upplever en högre grad av attributionsbias än de som är emot en förändring (försvarare). Resultatet bekräftade att attributionsbias och challenger bias existerar. Studien hade även som syfte att studera om gruppidentifikation har en medierande effekt på sambandet mellan position och attributionsbias vilket delvis bekräftades. Dessutom analyserades variabeln beredskap, med syftet att mäta till vilken grad deltagarna var beredda att försvara sin åsikt. Ett svagt samband uppnåddes genom att utmanare uppvisade högre grad av beredskap än försvarare. En manipulation av... (More)
- Studiens övergripande syfte var att studera fenomenet challenger bias. Challenger bias kan förklaras som att de individer som är för en förändring (utmanare av status quo) upplever en högre grad av attributionsbias än de som är emot en förändring (försvarare). Resultatet bekräftade att attributionsbias och challenger bias existerar. Studien hade även som syfte att studera om gruppidentifikation har en medierande effekt på sambandet mellan position och attributionsbias vilket delvis bekräftades. Dessutom analyserades variabeln beredskap, med syftet att mäta till vilken grad deltagarna var beredda att försvara sin åsikt. Ett svagt samband uppnåddes genom att utmanare uppvisade högre grad av beredskap än försvarare. En manipulation av upplevelsen av att vara i majoritet eller i minoritet användes dessutom för att kontrollera att detta inte var en confounder. Som förväntat hade numerisk status ingen effekt på attributionsbias. I studien användes en enkätundersökning där deltagarna själva skattade sig som utmanare eller försvarare samt hur de såg på sin ingrupp (de som hade samma åsikt) respektive utgrupp (de som inte hade samma åsikt). Deltagarna ombads ta ställning till om det skulle införas en lag angående könskvotering i styrelser. Deltagarna bestod av studenter på Lunds universitet (n=117). (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4275464
- author
- Kåhre, Malin LU and Hallström, Andreas LU
- supervisor
-
- Emma Bäck LU
- organization
- course
- PSYK01 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sociala identitetsteorin, attributionsbias, status quo, gruppidentifikation
- language
- Swedish
- id
- 4275464
- date added to LUP
- 2014-02-10 11:28:25
- date last changed
- 2014-02-10 11:28:25
@misc{4275464, abstract = {{Studiens övergripande syfte var att studera fenomenet challenger bias. Challenger bias kan förklaras som att de individer som är för en förändring (utmanare av status quo) upplever en högre grad av attributionsbias än de som är emot en förändring (försvarare). Resultatet bekräftade att attributionsbias och challenger bias existerar. Studien hade även som syfte att studera om gruppidentifikation har en medierande effekt på sambandet mellan position och attributionsbias vilket delvis bekräftades. Dessutom analyserades variabeln beredskap, med syftet att mäta till vilken grad deltagarna var beredda att försvara sin åsikt. Ett svagt samband uppnåddes genom att utmanare uppvisade högre grad av beredskap än försvarare. En manipulation av upplevelsen av att vara i majoritet eller i minoritet användes dessutom för att kontrollera att detta inte var en confounder. Som förväntat hade numerisk status ingen effekt på attributionsbias. I studien användes en enkätundersökning där deltagarna själva skattade sig som utmanare eller försvarare samt hur de såg på sin ingrupp (de som hade samma åsikt) respektive utgrupp (de som inte hade samma åsikt). Deltagarna ombads ta ställning till om det skulle införas en lag angående könskvotering i styrelser. Deltagarna bestod av studenter på Lunds universitet (n=117).}}, author = {{Kåhre, Malin and Hallström, Andreas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Challenger bias: Attributionsbias hos förespråkare och motståndare till förändring}}, year = {{2014}}, }