Modekonsumtion: Nödvändigt ont eller lyxig extravagans? En studie av inkomstförändringars påverkan på konsumtionen av mode i lågprissegmentet
(2014) NEKK01 20132Department of Economics
- Abstract (Swedish)
- Syftet med undersökningen är att förstå vad som ligger till grund för konsumtion av mode i lågprissegmentet. Mer specifikt, den analyserar hur inkomstförändringar och konjunktursvängningar påverkar konsumtionen av modevaror utifrån data över H&Ms och KappAhls försäljning under åren 1992-2012. Analysen sker i två delar, en grafisk och en ekonometrisk. Den grafiska analysen visar att H&M och BNP har generellt ett positiv samband, medan sambandet mellan KappAhl och BNP är mer svårtolkat. Resultatet ifrån regressionsanalysen visar att H&M har en inkomstelasticitet på 0,87, signifikant på 1% nivå, och för KappAhls del är den -0,20, utan statistisk säkerhet. Vidare används modeteori inom det socialantropologiska vetenskapsområdet för att skapa... (More)
- Syftet med undersökningen är att förstå vad som ligger till grund för konsumtion av mode i lågprissegmentet. Mer specifikt, den analyserar hur inkomstförändringar och konjunktursvängningar påverkar konsumtionen av modevaror utifrån data över H&Ms och KappAhls försäljning under åren 1992-2012. Analysen sker i två delar, en grafisk och en ekonometrisk. Den grafiska analysen visar att H&M och BNP har generellt ett positiv samband, medan sambandet mellan KappAhl och BNP är mer svårtolkat. Resultatet ifrån regressionsanalysen visar att H&M har en inkomstelasticitet på 0,87, signifikant på 1% nivå, och för KappAhls del är den -0,20, utan statistisk säkerhet. Vidare används modeteori inom det socialantropologiska vetenskapsområdet för att skapa klarhet i skillnaden elasticiteterna emellan. En skillnad som grundar sig i var i trendcykeln företagen fångar upp en trend, med andra ord, olika grader av trendkänslighet. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4276128
- author
- Ingelström, Jenny LU
- supervisor
-
- Jerker Holm LU
- organization
- course
- NEKK01 20132
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Mode, inkomstelasticitet, konsumtion, DOLS, H&M, KappAhl
- language
- Swedish
- id
- 4276128
- date added to LUP
- 2014-02-11 13:27:31
- date last changed
- 2014-02-11 13:27:31
@misc{4276128, abstract = {{Syftet med undersökningen är att förstå vad som ligger till grund för konsumtion av mode i lågprissegmentet. Mer specifikt, den analyserar hur inkomstförändringar och konjunktursvängningar påverkar konsumtionen av modevaror utifrån data över H&Ms och KappAhls försäljning under åren 1992-2012. Analysen sker i två delar, en grafisk och en ekonometrisk. Den grafiska analysen visar att H&M och BNP har generellt ett positiv samband, medan sambandet mellan KappAhl och BNP är mer svårtolkat. Resultatet ifrån regressionsanalysen visar att H&M har en inkomstelasticitet på 0,87, signifikant på 1% nivå, och för KappAhls del är den -0,20, utan statistisk säkerhet. Vidare används modeteori inom det socialantropologiska vetenskapsområdet för att skapa klarhet i skillnaden elasticiteterna emellan. En skillnad som grundar sig i var i trendcykeln företagen fångar upp en trend, med andra ord, olika grader av trendkänslighet.}}, author = {{Ingelström, Jenny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Modekonsumtion: Nödvändigt ont eller lyxig extravagans? En studie av inkomstförändringars påverkan på konsumtionen av mode i lågprissegmentet}}, year = {{2014}}, }