Humor - ett sätt att kommunicera inom vården
(2014) VMFK01 20141Department of Health Sciences
- Abstract (Swedish)
- Oavsett var i vårdkedjan man befinner sig är god kommunikation en viktig utgångspunkt för goda möten. Rätt använd humor i dessa möten kan främja den fortsatta kommunikationen och skapa en god grund för ömsesidig respekt och förståelse. Metoden som användes var en litteraturstudie där 11 vetenskapliga artiklar har granskats och analyserats. Syftet var att undersöka på vilket sätt humor som kommunikation förekommer i vården. Resultatet visade att humor spelar stor roll både i kommunikationen mellan vårdpersonal och patient samt personal emellan. Ibland kan det vara svårt att förstå den egentliga innebörden av det som sägs. Det som låter som ett ytligt eller överlägset skämt kan dölja helt andra känslor som oro eller ilska. Vad som upplevs... (More)
- Oavsett var i vårdkedjan man befinner sig är god kommunikation en viktig utgångspunkt för goda möten. Rätt använd humor i dessa möten kan främja den fortsatta kommunikationen och skapa en god grund för ömsesidig respekt och förståelse. Metoden som användes var en litteraturstudie där 11 vetenskapliga artiklar har granskats och analyserats. Syftet var att undersöka på vilket sätt humor som kommunikation förekommer i vården. Resultatet visade att humor spelar stor roll både i kommunikationen mellan vårdpersonal och patient samt personal emellan. Ibland kan det vara svårt att förstå den egentliga innebörden av det som sägs. Det som låter som ett ytligt eller överlägset skämt kan dölja helt andra känslor som oro eller ilska. Vad som upplevs som underhållande och skämtsamt i ett sammanhang kan vara stötande i ett annat. Slutsatsen är att humor är ett viktigt och tacksamt verktyg som måste anpassas efter den aktuella situationen. Vårdpersonal bör vara lyhörd för även de outtalade orden och vara uppmärksam på sitt eget sätt att uttrycka sig. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/4378493
- author
- Tolf, Margareta LU and Wallner, Ingrid LU
- supervisor
- organization
- course
- VMFK01 20141
- year
- 2014
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Humor, Sjuksköterska - Patientrelation, Kommunikation, Omvårdnad
- language
- Swedish
- id
- 4378493
- date added to LUP
- 2014-04-08 12:36:42
- date last changed
- 2015-12-14 13:21:33
@misc{4378493, abstract = {{Oavsett var i vårdkedjan man befinner sig är god kommunikation en viktig utgångspunkt för goda möten. Rätt använd humor i dessa möten kan främja den fortsatta kommunikationen och skapa en god grund för ömsesidig respekt och förståelse. Metoden som användes var en litteraturstudie där 11 vetenskapliga artiklar har granskats och analyserats. Syftet var att undersöka på vilket sätt humor som kommunikation förekommer i vården. Resultatet visade att humor spelar stor roll både i kommunikationen mellan vårdpersonal och patient samt personal emellan. Ibland kan det vara svårt att förstå den egentliga innebörden av det som sägs. Det som låter som ett ytligt eller överlägset skämt kan dölja helt andra känslor som oro eller ilska. Vad som upplevs som underhållande och skämtsamt i ett sammanhang kan vara stötande i ett annat. Slutsatsen är att humor är ett viktigt och tacksamt verktyg som måste anpassas efter den aktuella situationen. Vårdpersonal bör vara lyhörd för även de outtalade orden och vara uppmärksam på sitt eget sätt att uttrycka sig.}}, author = {{Tolf, Margareta and Wallner, Ingrid}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Humor - ett sätt att kommunicera inom vården}}, year = {{2014}}, }