Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Livestreaming av datorspel - En upphovsrättslig analys

Svensson Dunger, Calle LU (2014) HARH10 20141
Department of Business Law
Abstract
The essay concerns the relatively new phenomenon called livestreaming. The essay will answer what livestreaming is and if it is considered a new creation within the Swedish copyright law. Is livestreaming intruding on the copyright of the computer game being streamed?
The focus will be on the GUI (graphical user interface) because of its importance in a livestream. The GUI is what the viewer sees on the screen.
Live streaming is a new entertainment medium which grants anyone almost endless possibilities to broadcast their gaming and other content on their computer. This problem might increase in the future when more people discover the possibilities of live streaming and the technology improves even more.
Livestreaming is a... (More)
The essay concerns the relatively new phenomenon called livestreaming. The essay will answer what livestreaming is and if it is considered a new creation within the Swedish copyright law. Is livestreaming intruding on the copyright of the computer game being streamed?
The focus will be on the GUI (graphical user interface) because of its importance in a livestream. The GUI is what the viewer sees on the screen.
Live streaming is a new entertainment medium which grants anyone almost endless possibilities to broadcast their gaming and other content on their computer. This problem might increase in the future when more people discover the possibilities of live streaming and the technology improves even more.
Livestreaming is a reproduction that is legal under the exception in 11a § URL concerning temporary reproductions. Livestreaming becomes a reproduction under 2 § URL, that law covers all kinds of reproductions. Livestreaming can use this exception because the reproduction is necessary in the technical process and because the GUI can’t be viewed as an expression of a computer program. (Less)
Abstract (Swedish)
Uppsatsen berör det relativt nya fenomenet livestreaming. Uppsatsen ska besvara frågan vad livestreaming är och om det kan ses som ett nytt och självständigt verk enligt Svensk upphovsrätt. Gör livestreaming intrång i ett datorspels upphovsrätt när det streamas?
Uppsatsens fokus kommer att ligga på datorspelets användargränssnitt då det är det mest väsentliga elementet i en livestream. Det är tittaren ser i streamen.
Livestreaming är ett nytt underhållningsmedium som tillåter nästan gränslösa möjligheter för privatpersoner att sända ut material som de har tillgång till på sin egen dator. Problemet med livestreaming kan komma att öka i framtiden då fler människor blir medvetna om möjligheterna och tekniken utvecklas ännu mer.
... (More)
Uppsatsen berör det relativt nya fenomenet livestreaming. Uppsatsen ska besvara frågan vad livestreaming är och om det kan ses som ett nytt och självständigt verk enligt Svensk upphovsrätt. Gör livestreaming intrång i ett datorspels upphovsrätt när det streamas?
Uppsatsens fokus kommer att ligga på datorspelets användargränssnitt då det är det mest väsentliga elementet i en livestream. Det är tittaren ser i streamen.
Livestreaming är ett nytt underhållningsmedium som tillåter nästan gränslösa möjligheter för privatpersoner att sända ut material som de har tillgång till på sin egen dator. Problemet med livestreaming kan komma att öka i framtiden då fler människor blir medvetna om möjligheterna och tekniken utvecklas ännu mer.
Livestreaming är en exemplarframställningen som är tillåten med hjälp av undantaget i 11a § URL rörande temporära exemplar. Att det är en exemplarframställning bestäms av 2 § URL, den lagen täcker in alla sorters exemplar. Livestreamingen kan använda sig av undantaget tack vare att det är en del av en teknisk process och att användargränssnittet inte kan ses som ett uttryck för ett datoprogram. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson Dunger, Calle LU
organization
course
HARH10 20141
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Livestreaming, Upphovsrätt
language
Swedish
id
4378762
date added to LUP
2014-04-01 14:30:43
date last changed
2014-04-01 14:30:54
@misc{4378762,
  abstract     = {{The essay concerns the relatively new phenomenon called livestreaming. The essay will answer what livestreaming is and if it is considered a new creation within the Swedish copyright law. Is livestreaming intruding on the copyright of the computer game being streamed? 
The focus will be on the GUI (graphical user interface) because of its importance in a livestream. The GUI is what the viewer sees on the screen.
Live streaming is a new entertainment medium which grants anyone almost endless possibilities to broadcast their gaming and other content on their computer. This problem might increase in the future when more people discover the possibilities of live streaming and the technology improves even more.
Livestreaming is a reproduction that is legal under the exception in 11a § URL concerning temporary reproductions. Livestreaming becomes a reproduction under 2 § URL, that law covers all kinds of reproductions. Livestreaming can use this exception because the reproduction is necessary in the technical process and because the GUI can’t be viewed as an expression of a computer program.}},
  author       = {{Svensson Dunger, Calle}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Livestreaming av datorspel - En upphovsrättslig analys}},
  year         = {{2014}},
}